Početná a mohovitá klientela ve 82milionovém Německu už teď nešetří, ale opravdový boom asi teprve přijde. „Na trhu máme obrovské rezervy,“ tvrdí plastický chirurg Gerhard Sattler z Darmstadtu. Mezi nejoblíbenější zásahy patří liposukce neboli odstraňování tuku, jichž je nejméně 100 000 ročně.
„V Německu zažíváme útok na ordinace zkrášlovacích chirurgů,“ napsal časopis Der Spiegel. „Obyvatelstvo se vrhlo do tažení proti viditelným znakům úpadku. Zemřít musí všichni, ale zestárnout nechce nikdo.“ V zemi působí přes 800 renomovaných specialistů sdružených ve Svazu německých plastických chirurgů (VDPC). Kdo se chce stát členem, musí absolvovat osmileté odborné vzdělání. Jenže skalpelů se chápou dermatologové, praktičtí lékaři i stomatologové a ty nikdo nespočítá. Soudní spory o kvalitu provedených zákroků pak nejsou nijak vzácné.
S fyzickým vzezřením není spokojeno 16 procent populace, jak v průzkumu zjistila univerzitní klinika v Koblenzi. Pleš, křivé zuby, velký nos, ploché poprsí, vrásky či přebytek tuku ženou německé ženy a muže houfem do ordinací. „Pacienti jsou přitom pořád mladší,“ říká Dimitrij Panfilov ze soukromé kliniky v porýnském Bad Godesbergu. „Taťka mi daroval nová prsa,“ líčil nedávno deník Bild příběh 17leté dívky, jíž otec zaplatil nové vnady.
Za krásou jezdí Němci i do daleké a levnější Jihoafrické republiky a vůbec už nepohrdají sousedním Polskem nebo Českem. Klinika InterMed v polském městečku Slubice na druhé straně hraniční Odry nabízí zvětšení prsů za 2300 eur a 80 procent „pacientů“ tvoří Němky. U německých kolegů stojí tento zásah nejméně dvojnásobek.
Německá lékařská komora v tom nevidí odborný problém, protože příští rok už se budou diplomy polských nebo českých lékařů v Evropské unii po vstupu nových zemí bez výhrad uznávat. Zatím komora považuje za problém spíš chybějící záruky, jejichž absence podle ní snižuje cenu úkonů.
„Krása z Česka za příznivou cenu,“ láká i s telefonním číslem z velké videoobrazovky poutač na berlínské výstavní obchodní třídě Kurfürstendamm. Není však k zahlédnutí v některém z drahých butiků, ale příznačně ve velké samoobslužné jídelně. „Až se nacpeš k prasknutí, my to pak spravíme,“ domyslí si každý už nevyslovenou část reklamní nabídky
Pamela Andersonová při udělování evropských hudebních cen televizní stanice MTV v Barceloně. |