Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vymyšlený rozhovor s prominentem? Nic nového

aktualizováno 
P r a h a, S o f i e, M n i ch o v - Napsat fiktivní rozhovor se známou osobností není nic obtížného. Komplikovanější už je dostat jej na stránky novin. Rizikem je však omluva prominentovi i čtenářům, pokud se na takový podvod přijde. Tímto procesem prošly na přelomu dubna a května redakce bulharských deníků Nošten Trud a Dnevni Trud, když otiskly 26. a 27. dubna exkluzivní rozhovor s chorvatským prezidentem Franjo Tudjmanem.
Rozhovor byl zveřejněn pod titulkem "Miloševič je nemocný člověk". Chorvatský prezident v něm označil svého kolegu Slobodana Miloševiče za "skutečného šovinistu", který "čachroval se Srby jako s dobytkem". Podle Tudjmana nebyla situace Chorvatů v Srbsku nikdy horší. A "dodal", že by bylo nejlepší, aby se Kosovo odtrhlo od Jugoslávie.
Následovalo okamžité dementi ze strany chorvatských úředníků.
"Toto interview je čirou lží a fikcí," prohlásil Tudjmanův poradce Tihomir Vinkovič. Z původního "trháku na titulní stránce" se stal skandál, který měl i personální dohru. Oba deníky patří německému koncernu Westdeutsche Allgemeine Zeitung (WAZ), který se otištěním vymyšleného rozhovoru cítil velmi poškozen. Okamžitě vydal prohlášení, v němž stálo: "Pokud se ukáže, že námitky vůči zmíněnému interview jsou opodstatněné, Westdeutsche Allgemeine Zeitung se bude distancovat od takové neprofesionální žurnalistiky." Minulý týden odstoupil ze své funkce šéfredaktor deníku Nošten Trud Plamen Kostov.
HLOUPOST, NEBO POLITIKA?
Bulharští i chorvatští novináři se pokoušejí už dva týdny odpovědět na otázku, jak mohla být taková mystifikace otištěna. Podle zveřejněných informací to bylo v zásadě velmi jednoduché.
"Snaha získat co nejatraktivnější materiál zvítězila nad obezřetností a selským rozumem," napsal nejčtenější chorvatský deník Večernji list.
Redakcím obou bulharských listů nabídl zprostředkování rozhovoru s prezidentem Tudjmanem jejich spolupracovník, jistý Todor Petrov, jinak úředník bulharského ministerstva školství. Vybídl redakci, aby napsala otázky, a on už poté odbaví zbytek práce. Rozhovor skutečně za několik dnů přinesl.
"Kupodivu nikoho nenapadlo, že je zvláštní, aby rozhovor s prezidentem cizího státu zprostředkovával obyčejný úředník ministerstva školství. Ten navíc trval na tom, že by interview mělo být otištěno pod pseudonymem," upozornily bulharské noviny Sega (Dnes).
Fiktivní rozhovor s Tudjmanem přesáhl v bulharských médiích rozměr faux pas a získal příchuť spiknutí. Zmíněný Petrov totiž studoval společně s dnešním bulharským velvyslancem v Chorvatsku Velizarem Enčevim. Z toho odvodila redakce deníku Sega titulek na první stranu: "Náš velvyslanec v Chorvatsku zapleten do skandálu s Tudjmanem." Pokud bylo snahou autora vymyšleného rozhovoru dodat novinářům na několik týdnů atraktivní téma, svůj úkol splnil.
ROZZLOBENÁ PRINCEZNA
K pořizování a tištění smyšlených interview vede média snaha oslovit co největší počet čtenářů.
"Čtenáři se neptají v případě prominentů po pravdě. Nekonečné historky z královských dvorů a vyšší společnosti berou jako realistické pohádky," napsal před dvěma lety mnichovský deník Süddeutsche Zeitung v souvislosti s množícími se lživými informacemi ze života slavných.
Specialistou na žaloby prominentů proti médiím je hamburský právník Matthias Prinz. Jeho nejčastější klientkou je monacká princezna Caroline. Ta s jeho pomocí už dosáhla otištění řady omluv a odpovědí v německých, francouzských i italských časopisech. Nejvyšší sumu (180 000 marek) jí však musel v roce 1996 zaplatit mnichovský týdeník Bunte za otištění rozhovoru, jejž mu starší dcera monackého knížete Rainiera nikdy neposkytla. Interview vyšlo v roce 1992, krátce po tragické smrti jejího manžela Stefana Casiraghiho, a monacká princezna v něm hovořila o "smutku, nenávisti vůči světu a hledání štěstí". A o týden později se dočkala dalšího nemilého překvapení. Týdeník na titulní straně otiskl fotografii princezny ve svatebních šatech a ohlásil Carolininu nadcházející svatbu. Snímek byl fotomontáží.
K ATRAKTIVITĚ PŘES KRÁDEŽ
Německá média v této souvislosti upozornila i na další praktiky spojené s takzvanými exkluzivními rozhovory.
Někdy vznikají rozhovory s prominenty kompilací buď různých starších interview, nebo z překladů. To byl například případ původního rozhovoru s Michalem Jacksonem v německém týdeníku Tango v roce 1994, jejž autor sestavil z velké části z interview otištěného v jednom méně známém americkém časopise.
Po-dobným způsobem vznikají i celé knihy - jako příklad může posloužit nedávno vydaný knižní rozhovor s Josefem Abrhámem.
Jinou praktikou je přepisování kratších interview do atraktivnější rozsáhlejší podoby. V tomto případě jsou odpovědi zpovídaného, získané například v průběhu desetiminutového rozhovoru, uměle natahovány do rozměru, který nepravdivě naznačuje, že celebrita věnovala listu či časopisu značné množství času. Posiluje se tak prestiž média i autora interview.
Výjimečná není ani situace, kdy si prominent přečte rozhovor, který s ním údajně pořídil novinář, s nímž se prokazatelně nikdy nesetkal, a navíc v médiu, kterému by interview neposkytl.
Odpovědi se mu přesto zdají povědomé. V tomto případě vznikl exkluzivní článek z odpovědí na otázky položené například na tiskové konferenci nebo při nezávazné debatě na nějaké akci. Také tato metoda není v Čechách neznámá - několikrát ji použil například deník Špígl.
Autor:



Nejčtenější

Karel Roden hraje hlavní roli ve snímku Fotograf volně inspirovaném životem...
Rodina herce Rodena zažalovala vydavatele Týdne, vysoudila 900 tisíc

Herec Karel Roden (55), jeho partnerka a děti uspěli se žalobou na vydavatelství Empresa Media mediálního magnáta...

Končíme, oznámili Pokondři. Je to umělá kauza, říká vedení stanice
Je to definitivní, končíme. Těžkej Pokondr odchází z Frekvence 1

Moderátoři Roman Ondráček a Miloš Pokorný tento měsíc skončí na Frekvenci 1. Těžkej Pokondr se na tom dohodl se...

Duo Těžkej Pokondr
Končíme, oznámili Pokondři. Je to umělá kauza, říká vedení stanice

V úterý se na sociálních sítích objevily informace, že moderátorské duo Roman Ondráček a Miloš Pokorný alias Těžkej...

Modelka Yasmin Le Bonová nafotila v padesáti letech kampaň na plavky.
Najednou mám prsa, břicho a boky, říká o stárnutí modelka Le Bonová

Britská kráska Yasmin Le Bonová (52) patřila v osmdesátých letech k nejžádanějším modelkám. Manželka frontmana kapely...

Agáta Prachařová a Jakub Prachař
Agáta Prachařová: Všichni říkají, že je dcera celý Kuba. Ze mě nemá nic

Agáta Prachařová (32) je od porodu dcery přes měsícem, 13. září, v jednom kole. Nejde však jenom o péči o děti a...

Další z rubriky

Salvador Dalí (Paříž, 21. května 1973)
Testy DNA nepotvrdily otcovství Dalího, žena musí zaplatit jeho exhumaci

Pilar Abelová (61) si před časem u španělského soudu vymohla odebrání vzorků DNA surrealistického umělce Salvadora...

Sophie Turnerová v seriálu Hra o trůny (2016)
Další hvězda Hry o trůny se bude vdávat. Sophie Turnerová je zasnoubená

Herci oblíbeného seriálu Hra o trůny nemusí kvůli závěrečné sérii, která je čeká, smutnit. Někteří z nich se rozhodli...

Princ William sleduje, jak vévodkyně Kate tančí s medvídkem Paddingtonem...
Těhotná Kate si zatančila s medvědem. Její strýc má průšvih

Těhotná vévodkyně Kate (35) sice stále trpí ranní nevolností, ale pomalu se začíná vracet ke královským oficialitám. V...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.