"Chtěl jsem zbavit pozlátka tradiční módní fotografie, kde se objevují ženy na vysokých podpatcích s ostře rudými rty, kde se ukazuje vše kromě trojúhelníku ženského sexu, pravého jádra svádění," vysvětluje fotograf Oliviero Toscani.
Kalendář již vyšel v 76 tisících výtiscích a bude prodáván spolu s italskou verzí magazínu Rolling Stone, slibuje konsorcium Vera Pelle (Pravá kůže) na svých internetových stránkách, pro něž Toscani kalendář připravil. Jde o skupinu koželuhů, kteří používají přírodní barviva získaná z rostlin.
Podle Toscaniho jsou fotografie symbolem přirozené krásy.
S tím však nesouhlasí feministická sdružení, která s ostrou kritikou dlouho neotálela. "Jsme pobouřeny tímto využíváním ženského těla k reklamě," prohlásila Roberta Gavagnová z asociace Artemisia bojující proti násilí.
Toscani, který si vybudoval svou kariéru na skandálech, si tak zřejmě může připsat další čárku.
Na kontě má například knihu Reklama je navoněná zdechlina nebo kontroverzní kampaň pro oděvní firmu Benetton, kdy zachytil muže umírajícího na AIDS, či fotografie odsouzených k smrti ve Spojených státech. Některé jeho kampaně byly v Itálii zakázány, především ta, kde zachycuje dvojici homosexuálů, kteří se vzájemně laskají na pohovce z černé kůže. Pobouřila také kampaň, v níž využil snímek mladé ženy trpící anorexií.
Rada pro dohled nad reklamou ve čtvrtek konsorcium Vera Pelle vyzvala, aby tomuto kalendáři nedělalo reklamu, protože jde o útok na důstojnost člověka, neboť se tu "ženské tělo přirovnává k vydělané kůži".