On-line rozhovor s Petrem Markem

velikost textu:
vydáno 11.7.2003 10:59

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 11. července 2003 do 11:45

OTÁZKA: Bylo pro vás nataceni prvniho "velkeho" filmu stresujici? alojz
ODPOVĚĎ: Dobrý den, Alojzi! Přemýšlím, jestli myslíte "stres" z filmu vůbec nebo stres z "prvního velkého". Tak ten první ANO, a to zvlášť i pro mé herce - kamarády, protože začít je dirigovat a "produkovat" bylopro mě vlastně nejvetší násilí. A ten stres z "velkého" - netočili jsme jej jako "velký", spíš jako "další malý", který může vidět víc lidí. Kamarádi filmaři mi někdy říkali, že cítí zodpoovědnost a svázanost tím, že jim pod rukama protéká drahý materiál, my jsme ale měli materiál levný protože starý a zároveň nás přirozeně brzdila základní vlastmnost naší kamery - neměla elektrický pohon, takže péro, kterým se natagovala nám umožnilo maximálně 28 sekundové záběry - čímž za nás spořila. 11.7.2003 11:10
OTÁZKA: Jaxi vede Unarfilm, pripadne Unarclub? Existuje stale tenhle spolek? Anonym
ODPOVĚĎ: Ahoj, neviditelný muži v závorce! Unarfilm si vede tak, že byl spoluproducentem LÁSKY SHORA, takže žije, i když už nevyrábí 20 filmů ročně. A jsou tu i staré resty - nesestříhaný materiál už před šesti lety natočeného filmu LÁSKA V HRANICÍCH. A Unarclub žije čile, koncertuje a hraje pod různými názvy jako například Dekadentní divadlo Beruška. A krom toho každý zvlášť své projekty - Jirka Nebeský vydal básnickou sbírku a připravuje knížku a tak at tak. 11.7.2003 11:13
OTÁZKA: Vim ze pochazis z Hranic (na Morave). Nakolik je podle tebe tohle mesto zajimave z pohledu filmare? jouda
ODPOVĚĎ: Je pro mě zajímavé nejprve jako pro člověka, nenarodil jsem se tam, ale cítím se tam doma. Jako pro filmaře: většina českých filmů se odehrává v Praze a řeší "pražské problémy". Na ně se pak musejí koukat i lidé z maloměst, kteří takové problémy nemají - ale tím je začínají získávat. Různé nývyky a část životního stylu. Takový import myšlení. Jsem rád, když teda trochu exportuju. 11.7.2003 11:15
OTÁZKA: Znam Berusky z hlavne z ValMezackeho festivalu a libi se mi. Ty jsi zrejme nejvyraznejsi osobnosti, ktera jiz dosahla urcite publicity. Ma otazka zni: Chystaji se i Berusky vsoupit do showbusinessu? (Nemam na mysli vas film, ale zda se budou Berusky vice "medializovat" pod svym jmenem...) Ales
ODPOVĚĎ: Jestli "chystají", tak to nevím, protože naše divadlo je čistá improvizace, čili je i bez plánů na kariéru. Ale zjistili jsme třeba, že když přijde na představení určitý počet lidí přes jistou hranici, začíná se z toho stávat estráda, která nás přestává bavit. Hrátli jsme takhle několikrát pro tři sta lidí a bylo to utrpení. Nakonec nejlíp jsme si zahrál. pro čtrnáct důchodců na vernisáži výstavy ve městě nad Orlicí. 11.7.2003 11:18
OTÁZKA: Je tezke pro mladeho nezavisleho filmare prorazit do distribuce? Mate ambici uspet mezi znamymi reziserskymi jmeny? franta
ODPOVĚĎ: Můj "průraz" byl poměrně hladký a improvizovaný, čemuž zárověň ale odpovídá i to, že film zase není až tak příliš znám. Ale přemýšlím o tom, co myslíte těmi "známými jmény"? Jsou totiž filmařské subkultury, mezi něž chuť "prorážet" vážně nemám. A ti géniové, ti jsou v dálce. Někdy i po smrti. 11.7.2003 11:20
OTÁZKA: Točíte ještě krátké filmy? Kde je možnost je vidět? Jakými tématy se teď zabýváte? maruška
ODPOVĚĎ: Ahoj Maruško! Nedávno jsem natočil svůj druhý nejkratší film - měl 30 sekund a byla to TV upoutávka na scénografickou výstavu Pražské kvadrienále (možná jste viděla reklamu s chlapíkem co padá s konvema před budovou výstaviště). Ale krátké filmy byly vždy i trochu můj problém, protože jsme vždy s Jirkou Nebeským nakonec dospěli minimálně k 45 minutám, nebavil nás krátký film s pointou, takže naše filmy ani nechtěli moc promítat na různých festivalech amatérů, protože byli zvyklí na maxinálně dvacetiminutovky. A to nestihnete ani ulovit rybu! 11.7.2003 11:23
OTÁZKA: Musim jit, mam jednani. :-) Zlom vaz! Ales
ODPOVĚĎ: Běžte i na dvání! 11.7.2003 11:23
OTÁZKA: V profilovém článku tady na iDNES čtu, že jste psal diplomovou práci na téma Mechanika paměti filmového média (a paměť ve filmu). K jakým závěrům jste v kostce došel, pokud to lze několika větami shrnout? Zabýváte se tímto i nadále? hm
ODPOVĚĎ: Ano, psal jsem diplomku v kostce našeho panelákového bytu a došel jsem v ní spíš k postřehům, než "závěrům". Přečtěte si ji na stránce Unarfilmu! (http://unar.tripod.com) Ale v zásadě jde o to, že pamět a film jsou vpodstatě skrytými dvojnícky. 11.7.2003 11:25
OTÁZKA: Kdybyste mohl natočit cokoli podle svého přání a nemusel se přitom ohlížet na rozpočet a podobně, jaké téma cyste chtěl zpracovat?Diky. monika
ODPOVĚĎ: Mě zajímají "malá" témata, takže kdybych se nemusel rozhlížet na rozpočet, možná by se i producent divil, že moc neutratil. Ale to jsem asi neodpověěl na to téma, že? 11.7.2003 11:26
OTÁZKA: Chystáte nějaký další celovečerní film? michal
ODPOVĚĎ: Vhlavě se mi rodí a můžu vám i prozradit pracovní název: TRAMPOTY PIVA KULEHO, INŽENÝRA. Bude to sociální pohádka o lidech středního a vyššího věku ve střední a nižší vrstvě maloměsta. Pravděpodobně: ZLÍN. 11.7.2003 11:30
OTÁZKA: Ahoj Marku, Lasku shora jsem shledl pri jejim prvnim promitani v Aeru a uz si vicemene pamatuju jen to, ze jsem odchazel nadsenej tim, ze konecne nekdo na filmu ztelesnil muj zpusob vnimani reality, ktery si tak jako jde nejakou tou svoji cestou, ale pozornost se neustale neukaznene, jen tak sama od sebe nebo v proudu asociaci zameruje na vsechno mozny kolem, ... Bylo to tam zamerne nebo je to tam proste prirozene. Byl to pro me kazdopadne skvelej zazitek, rozhodne mi kapnul do noty. At se ti dari - pH pan Havran
ODPOVĚĎ: Jsem rád za váš lakmusový pohled, přesně to co popisujete jsem chtěl. Myslím, že diváci už vědí, jak může příběh vypadat z jiných filmů - tak se můžu soustředit na to kolem. Pro mě jsou podtstnější malá gesta, pohyb listí a vítr ve vlasech. 11.7.2003 11:32
OTÁZKA: Dobrý den, rád bych se zeptal, jestli se nechystáte na FAMU, což by Vám určitě prospělo. Podle recence M.Spáčilové v MF DNES Váš film zcela jasně ukazuje, že Vám chybí základní filmařské dovednosti a film působí poměrně amatérsky (to Vás záměr určitě nebyl). J. Nezhyba
ODPOVĚĎ: Dobrý den, pane Nezhybo, vy vykutálený! Na FAMU už se z podtsty chstat nemohu, stal jsem se tamním pedagogem a zapisovat si do vlastního indexu je trestné. Zároveň jsem se na pokusy studovat FAMU vykašlal přibližně před šesti lety. Přišlo mi to beznadějné a nepřínosné. Pro obě strany. 11.7.2003 11:35
OTÁZKA: Ve filmu Laska shora hraje i vase mama. Jaka s ni byla spoluprace? Byl jste spokojen s jejim vykonem? Jak se zhodnotila ona sama coby herecka? Planujete ji znovu obsadit? mirek
ODPOVĚĎ: Byl jsem maximálně překvapen a potěšen jejím geniálním výkonem. jedna příhoda: Máma kvůli natáčení přijela z Prahy do Hranic čtyřhodinovou cestu a poté, co jsme natočili první zábě, v němž mazala Prokopovi chleba v autě při poslechu rádia, zašlo slunce. Řekl jsem to mámě a ona spokojeně řekla: Tak končíme? Já už bych jela. Takže byla ochotná kvůli 28 sekundám mazání chleba přijet 4 hodiny tam a zpět a ani nepromluvit! (Naštěstí jsme našli místo se slucem a máma pak vystřihla svůj feniální osmiminutový set, kterým mě ohromila) A sama by chtěla hrát u Věry Chytilové! 11.7.2003 11:39
OTÁZKA: Jaxe ti libi ve Varech? Ktery filmy sis nejvic uzil? Kdo podle tebe vyhraje soutez? lia
ODPOVĚĎ: Vary jsou krásná příležitost potkat na trávníku mnoho kamarádů. A přiznbám se, že když vyjde slunce, nejsem schopen učinit to násilí a jít do kina. Ale viděl jsem zatím čtyři filmy a všechny krásné. Tři Japonské a jeden ruský. Dva od anděla Jasudjira Ozu a litevský film Koridor. Měl jsem štěstí a taky přísný výběr. A soutěž mě míjí. 11.7.2003 11:50
OTÁZKA: Sám píšete. Jaká je podle vás uroveň české filmové žurnalistiky? Dáte na kritiky? Není moíc prolezlá lobbismem a kamarádšoftem? muaaaaa
ODPOVĚĎ: Myslím, že největší škoda je, že vlastně hlavní média ovládají filmově nepříliš "procítěné" osobnosti. U některých z nich například mám ono měřítko opačného barometru - jestliže film pohaní, pravděpodobně na něm něco bude. Ale samozřejmě to neplatí stoprocentně. Ale jestliže se v těch nejčtenějších médiích objevují kritiky často až hloupé, je to velká škoda, protože formují názor veřejnosti. Mají totiž schopnost film zabít (jako se to podařilo třeba s úžasným němcovým filmem Jméno kódu: Rubín). Ale oni zřejmě hájí určité pozice, které jim umožňuje jejich vkus a samozřejmě i "starost o běžného diváka" - ale někdy je myslím dost přehnaná. Ale na druhou stranu i Mirka Spáčilová ve svém textu o mém filmu kromě mnoha podvivných neargumentovaných momentů, vystihla i základní slabiny celkem přesně. Ale vadí mi zlý tón. Naštěstí nastupuje nová kritická generace, která mě těší. je spojená většinou s novým časopisem CINEPUR (a to jsou zase mí "kamarádíčci", he he). Ale je tu aspoň cítit ten rostoucí konflikt. A to je dobré.
DĚKUJI ZA POSLEDNÍ DOTAZ A ODCHÁZ´9M DO VÍRU VARÚ!!! 11.7.2003 11:51

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.