Od koňky k elektrickým tramvajím

  22:40
- Za začátky městské hromadné dopravy v hlavním městě lze považovat jízdu v omnibusech. Ty také v mnohém připomínaly poštovní dostavníky. Jen prostor pro balíky nahradily sedačky pro cestující. Ale už tehdy - v roce 1829 měly omnibusy v Praze všechny prvky charakteristické pro dnešní městskou dopravu - jezdily po předem stanovených trasách, podle platného jízdního řádu a s předem stanovenou cenou jízdenky.
Sláva omnibusů začala upadat po 23. září 1875. Tento den, přesně ve čtvrt na čtyři odpoledne, totiž vyjelo od Národního divadla osm tramvají tažených koňmi. Síť takzvané koňky se rychle rozšiřovala a po deseti letech bylo v Praze položeno už 18,875 kilometru tratí. T ramvaje jezdily po několika linkách a bylo nutné je nějak rozlišit. K tomu ještě nesloužila čísla, ale barevné tabulky. Vynálezce František Křižík využil Zemské jubilejní výstavy v roce 1891 k tomu, aby seznámil veřejnost s využitím elektrické energie - do provozu uvedl první elektrickou tramvaj. Po schvalovacích peripetiích, budování trati a zkušebním provozu (při kterém vznikla první nehoda v historii pražských elektrických tramvají, kdy se vozu lekl kůň a převrátil povoz) vyjela první elektrická tramvaj 18. července 1891 v devět hodin ráno. Její dráha vedla od Letenské restaurace u horní stanice lanovky na Letnou až k vratům do Královské obory. Jak uvádí publikace Historie městské hromadné dopravy v Praze, kterou vydal dopravní podnik, tato trať měřila 766 metrů a tramvaj ji projela za čtyři a půl minuty. Postupně v Praze vznikaly další tramvajové linky, po kterých jezdily vozy poháněné několika způsoby. V ětšina těchto linek patřila do soukromých rukou. Postupně však byly začleněny pod vedení města do instituce - Elektrické podniky královského hlavního města Prahy. T ento podnik převzal i pražskou koňku, ta byla elektrifikována a stala se základem tramvajové sítě ve městě. Největším rozmachem prošla tramvajová síť v období mezi první a druhou světovou válkou. V roce 1939 začala i u nás platit takzvaná Pařížská konvence a místo nalevo se začalo jezdit vpravo, a to včetně tramvají. To si vyžádalo nejen přestavbu vozů, ale i nástupišť a kolejí. V šedesátých letech se plánovalo, že tramvaje v Praze budou projíždět mimo jiné i třemi podzemními tunely. V srpnu 1967 se tento návrh změnil a podpovrchovou tramvaj nahradilo metro. Jeho otevření pak přineslo změny i do tramvajových linek. Postupně se uplatňoval trend vytlačit tramvaje z centra města. A tak například ulice Na příkopě, kde vedla první trať pražské koňky, zůstala po více než sto letech, od roku 1985, bez tramvají. »V současné době máme v Praze 24 denních linek v celkové délce 346,58 kilometru, osm nočních linek a jednu historickou tramvaj,« informuje Zuzana Knoblochová, tisková mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy. Nejdelší trať absolvuje linka číslo 3 z Lehovce na Sídliště Modřany, a to 23,01 kilometru. Nejkratší je číslo 20 jezdící z Divoké Šárky do Podbaby (5,93 kilometru).


Dnešní vůz

Elektrika

Koňka

Omnibus

Autor:
  • Nejčtenější

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

22. března 2024  19:07,  aktualizováno  20:05

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

24. března 2024

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

26. března 2024  15:14

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila....

Budu upřímná, jedno dítě mi stačí, přiznává Patricie Pagáčová

22. března 2024

Moderuje jenom výjimečně. Patricie Pagáčová se cítí být především herečkou. I když na velkou roli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Konec konspirací. Diagnóza princezny Kate přepisuje příběh uplynulých týdnů

23. března 2024  17:15

V královské rodině představuje Kate (42) závan svěžesti. Z lavičky v rozkvetlé zahradě vyslala...

O panenství přišla Wilsonová v 35 letech. Lidé nemají být pod tlakem, říká

28. března 2024  18:18

Australská herečka a komička Rebel Wilsonová (44) prozradila, že o panenství přišla relativně...

Usadím se tam, kde najdu muže, říká herečka Vica Kerekes

28. března 2024  16:30

Slovenská herečka s maďarskými kořeny Vica Kerekes dnes slaví 43. narozeniny. Pracovně pendluje...

Otec umírá, chci se rozloučit, oznámila odchod ze Survivoru další celebrita

28. března 2024  13:49

Reality show Survivor Česko & Slovensko 2024 přišla o další účastníky. Kvůli vážné nemoci otce se...

Amouranth, Belle Delphine i Richardsová. Která vydělává na OnlyFans nejvíc?

28. března 2024  12:40

Některé kdysi nejvíce vydělávající tvůrkyně, jako třeba americká modelka Blac Chyna, už platformu...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...