Od 16. do 19. století byl na Kubu přivezen přibližně milion otroků, zejména pro práci na
Afro-kubánské kulty už nejsou výhradně záležitostí černochů. Bílých kněží a vyznavačů je mnoho, někteří z nich mají dokonce universitní vzdělání. Není výjimečné sledovat iniciační obřady, jejichž účastníci jsou všichni běloši. |
Když otroci prováděli obřady například na počest svaté Barbory, ve skutečnosti uctívali boha hromu Changóa, bůh nemocí Babalu Ayé byl zase ztotožněn se svatým Lazarem, Yemayá s Pannou Marií z La Regla (čtvrť v Havaně).
Výsledkem je barvitá forma náboženského synkretismu, při níž jsou obětována zvířata, počínaje slepicemi a konče psy, fetišům obsahujícím kameny a mořské mušle na oltářích se sochami svatých.
Nejrozšířenější kult "santería" čili kult svatých uctívá asi tři desítky božstev původem z afrického kmene Joruba. Dalšími kulty jsou například Palo Monte, které se snaží využívat moci duší zemřelých, uzavřená společnost Abakuá či kult vúdú haitského původu. "Je v tom i černá magie, ale etičtí kněží takové techniky používají pouze pro obranné účely," poznamenal Puig Zayas.
"V druhém největším kubánském městě Santiagu praktikuje afro- kubánské kulty na 80 procent obyvatel," odhaduje badatelka María Isabel Berbesová.
V hlavním městě Havaně lze snadno rozeznat afro-kubánské zasvěcence oblečené celé do bílého. V mnoha lidových čtvrtích prakticky každý druhý dům má jakousi domácí svatyni věnovanou některému z afro-kubánských božstev.
Afro-kubánské kulty už ale nejsou výhradně záležitostí černochů. Bílých kněží a vyznavačů je mnoho, někteří z nich mají dokonce universitní vzdělání. Není výjimečné sledovat iniciační obřady, jejichž účastníci jsou všichni běloši.
V souvislosti s hospodářskou krizí Kubánci hledají útěchu v náboženství a rostoucí obliba afro-kubánských kultů přiměla některé odborníky k tomu, že začali mluvit o santeríjském boomu.
"S kněžími čtoucími vůli bohů z mořských mušlí či z kokosů a nabízejícími řešení v podobě obětí či zaříkávání problémů, od nedostatku peněz po srdeční záchvaty, jsou afro-kubánské kulty ve skutečnosti nutně praktické a blízké každodenním obavám lidí," vysvětluje Berbesová.
Individualitou své osobnosti a svými nedostatky afro-kubánští bohové - často srovnávaní se starořeckým Pantheonem - jsou také mnohem přístupnější pochopení člověčích problémů než strohý a vzdálený bůh katolický.
Kulty pomáhají turistickému ruchu
Vláda začala rušit restrikce náboženství v 90. letech. Dokonce i členové komunistické strany mají nyní povoleno vyznávat afro-kubánské kulty a vláda založila muzea a pomohla pořádat kongresy. Kulty pomáhají turistickému ruchu a někteří analytikové dokonce tvrdí, že vláda se nestará o oslabující autoritu katolické církve.
Taneční představení jsou pořádána pro turisty, v obchodech se suvenýry jsou prodávány napodobeniny kultovních předmětů a santeríjské kněžky oblečené v bílých rouchách a s náhrdelníky z barevných kuliček čtou turistům tarotové karty na náměstí, kde se tyčí havanská katedrála.
Komercializace vzbuzuje sice jisté obavy, ale zároveň Kubě pomáhá vyvážet kulty. Velmi se praktikují na Haiti, v Dominikánské republice a Brazílii, stále oblíbenější jsou však v poslední době v Mexiku, Kolumbii a Panamě. Ve Spojených státech, kde žije početná kubánská komunita, se počet jejich vyznavačů odhaduje na milion.
O bývalém kubánském diktátorovi Fulgenciu Batistovi se říká, že se dostal k moci pomocí zvířecích obětí, a jsou tací, kteří tvrdí, že podobným věřícím je i Fidel Castro.
Když se ho však zeptáte na jeho postoj k náboženství, kubánský "comandante en jefe" (nejvyšší velitel) jednoduše odvětí: "To je moje věc."