Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Jennifer Anistonová a Angelina Jolie budou stát spolu na jednom pódiu

Před třinácti lety Brad Pitt (54) opustil Jennifer Anistonovou (48) kvůli Angelině Jolie (42). Jejich vztah se však rozpadl, Anistonová je zase podruhé vdaná, a tak už nic nebrání tomu, aby se bývalé sokyně spolu objevily na jednom pódiu. Stane se tak v neděli během předávání Zlatých glóbů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L17e30n43k30a 43P96o45k23o57r38n18a 7614633893491

Novinari resi uz milion let neco, co ty dve neresi vubec.

+2/−1
7.1.2018 15:18

M79a12r89t10i27n 50K21r18a68l 7343630693187

Tedy Angelina Jolie by pomalu mohla hrát smrtku místo klasického smrťáka Lohniského. Jenom jí stačí vrazit do drápů kosu. Kam se za pár let poděla ta elegantní dáma z filmu Cizinec?

+3/0
6.1.2018 23:34

P92e76t97r 24Č83e48r45m68á51k 9948525279580

Tak jméno Angeliny Jolie už se konečně na idnesu naučili psát správně, ještě tak ty další, napsat o Helen Mirren “ová” vyžaduje značnou dávku przničství a necitu pro jazyk v krvi ;-)Rv

+3/−4
6.1.2018 13:59

M58a44r82t21i15n98a 67B21r20a40b95e62n69c22o95v21á 4743955798369

Je to tak podle pravidel. Takže lobujte za změnu, ale do té doby to mají správně.

+2/−1
6.1.2018 14:28

P30e79t40r 92Č77e24r54m80á38k 9168475819680

Není, neexistuje kodifikovaná verze pravidel českého jazyka, takže není za co bojovat ;-) Je to jen samoúčelný nesmysl který se někdo rozhodl používat.

+2/−4
6.1.2018 14:37

J90a75n34a 56V28a63l12d96r81o45v12á 2600243362497

A také se mluvnice mění - i Skočdopole kdysi musela být jen Skočdopolová a nemohla si vybrat.

+2/−1
6.1.2018 14:45

L56e75n98k71a 90N31o37v64á 9515278375841

A co teprve ta písnička Hany Hegerové: " táta měl rád Máju Westovou" ;-D

0/0
6.1.2018 14:32

Š22á40r81k34a 57K80o11l30á29č86k27o76v26á 8346403489

Tak hercům by nemělo dělat problém zahrát, že jsou v pohodě, ikdyby seděli blízko sebe, ne? Umí se vžít do jakékoli postavy, tak se dozajisté umí vžít i do role někoho, kdo je nad věcí a nedá najevo nějaké emoce, ikdyž to tak ve skutečnosti není.

0/0
6.1.2018 13:36

J43i38ř41í 62B86a15u33m61r16u75k 4904467631217

Anebo ta druhá Aniston?

0/0
6.1.2018 11:45

J82i38ř90í 77Č88e65r98n21o53š79e23k 5165293691588

Máte tam chybu.. Není to Angelina Jolie, ale Angelina Jolieová! ;-O

+5/−8
6.1.2018 11:20

L31e54n65k90a 88J30a23c85k73o96v17á 5167308273812

Achjo, každá diskuze pořád jedno a to samé. Češtinářsky je to správně, příjmení končící na samohlásku se nepřechylují.

+2/0
6.1.2018 11:57

J88i63ř65í 18B14a88u85m47r44u73k 4484327831607

Tak tuhle variantu jsem ještě neslyšel. To je úplný nesmysl.

0/−5
6.1.2018 11:59

J49i80ř85í 62Č13e84r30n34o54š73e90k 5685523271808

Zajímavé, že je v článku Sharon Stone přechýlená.

Mimochodem, příspěvek je sarkasmus....

+6/0
6.1.2018 13:20

L81e59n77k93a 71J90a58c49k20o65v69á 5457178313272

Je to jednoduche, vetsina novinaru v tom ma bordel. A sarkasmus obvykle poznam, ale pri tomto tematu, nad kterym se rozciluje plno lidi clanek co clanek, je to asi trosku tezsi poznat. :)

+1/0
6.1.2018 13:30

J49a96n39a 34V33a26l31d52r27o42v60á 2630183912277

V české mluvnici neexistuje žádné závazné pravidlo k přechylování příjmení ukončených na souhlásku a NEpřechylování příjmení na samohlásku. To jen podle matričního zákona se přechylují příjmení na souhlásku jen proto, že bez -ová je jazykovědci a jazykovědkyně obecně prohlašují za mužská (bez jakéhokoli zdůvodnění). Proti vší logice je tedy, že příjmení typu Jolie na rozdíl od Aniston za mužská považována nejsou. Dokud bude trvat tohle nesmyslné členění, tak se budou ženy, které nechtějí -ová, muset například při svatbě přihlašovat k cizí národnosti, zatímco ženy s příjmením končícím na samohlásku mají vystaráno.

0/0
6.1.2018 13:46

L44e45n67k66a 62J23a69c38k22o69v90á 5407748963432

Možná jsem se špatně vyjádřila v mém prvním příspěvku. Není nikde stanoveno závazné pravidlo, že by se neměla přechylovat příjmení končící na samohlásku, ale je to jedna z češtinářsky přípustných možností, která je mezi novináři využívána. Stačí se podívat na jiné články, kde se objevují stejně končící příjmení. Problém je, že zde obvykle články nejsou konzistentní a novináři přechylují tak, jak se jim zrovna zlíbí.

0/0
6.1.2018 13:58

J48a23n13a 37V34a92l39d27r92o64v59á 2160603602207

Jednak neexistuje závazné pravidlo, a jednak uplatňují profesionální mluvčí i média přechylování jen tam, kde vědí nebo tuší, že jde o ženské příjmení, místo aby je ponechali v původním tvaru. Tak vzniká chaos, kdy jeden národ musí poslouchat a číst svá příjmení přechýlená a jiný je toho ušetřen. V Gabunu, kde jsem působila, je 60 jazyků, a musíte si zjistit, co ze složek jména, kterých může být i deset, odpovídá našim příjmením. Takže moderátor/ka olympiády raději nechá jméno nepřechýlené, protože se v něm nevyzná. Na žádné olympiádě ve světě taky nikdo Češkám neubíral jejich -ová.

0/0
6.1.2018 14:30

P37e49t57r 92Č30e33r77m50á67k 9138785689260

Tak ono především neexistuje žádné závazné pravidlo pro přechylování cizích příjmení R^

Jolie pak není příjmení takže to by přechyloval leda blbec.

+4/0
6.1.2018 14:01

J64a42n84a 55V55a83l93d47r59o80v66á 2330153282747

Jednou byla v Sama doma anketa, mají-li ženy mít právo si vybrat, zda chtějí mít příjmení s -ová nebo bez. Ano, mají určitě mít právo si vybrat. A skalní přechylovači a přechylovačky se dostávají do problému, o kterém píšete - že totiž ne všechno, co stojí za jménem, je příjmení.

0/0
6.1.2018 14:44

P11e12t17r 19Č76e12r41m50á81k 9808755199700

Tak tak, dokumentuje to obecně marnost jejich snah násilně měnit jména, zatímco zcela nepochopitelně bojují za přechylování cizích jmen, tak spousta češek si zcela legitimně nechává nepřechýlenou variantu a přechylovači nemůžou nic. Možná proto si pak vybíjí zlost na těch cizích ;-D

0/0
6.1.2018 15:14

M71a45r34t54i34n22a 62B60r78a14b60e76n66c71o76v68á 4893695248159

No a my jsme se to přitom učili už ve škole...

0/0
6.1.2018 14:29

J12a48n64a 94V69a90l23d32r91o13v73á 2780733332747

To je právě to, že ve škole se neučí respekt vůči jménu a neučí se například, že až do druhé světové války tady sedm set let žilo německé a židovské obyvatelstvo s nepřechýlenými jmény a nikomu to nevadilo. Neučí se ani to, že po válce došlo k bezprecedentnímu plošnému počešťování a přechylování jmen, které inicioval jazykovědec Oberpfalcer, který se sám nechal přejmenovat na Jílka. Představte si, jaký zásah do lidských práv je měnit jméno. Kdyby zem byli obsadili Rusové, tak je to tu samá Anna Marievna a Franta Emilovič.

+2/0
6.1.2018 14:36

J24a55n21a 98V92a65l23d32r97o56v41á 2200393642807

Na rozdíl od psaní s/z a dalších češtinářských špeků jde tady primárně o lidi. Respekt vůči příjmení by měl být samozřejmostí. Představte si třeba USA, kdyby lidem různých národů měnili příjmení podle anglické mluvnice, která u příjmení nemá přechylovací formant. Někteří lidé dokonce ani příjmení nemají, jiní (Jacková) by byli přejmenováni (Jack, v USA nevědí, že mužská forma může být Jacek). Problému českého zacházení s příjmeními věnuji jednu dlouhou kapitolu ve své knize, chcete-li námět k zamyšlení, počkejte do jara :-)

+1/0
6.1.2018 13:55

L91e21n60k14a 67J33a80c38k84o42v97á 5397688753392

Nejsem zastáncem přechylování, na druhou stranu mám zkušenosti s překladem a často je dost nešikovné pracovat s nepřechýleným příjmením. Problémem je, že anglická mluvnice nepracuje se skloňováním tak jako ta česká. Tudíž nezáleží na tom, jak příjmení vypadá. Nechápejte mě špatně, mně se u slavných lidí a v článcích přechylování nelíbí a nejsem jeho zastáncem. Na druhou stranu, myslím, že například v knihách, zejména beletriích, se snad ani jiná verze než přechýlená neobjevuje. Ale ráda se nechám poučit, jestli je tomu jinak. :-) P.S.: mužská forma mého příjmení není Jacek. ;-)

+2/0
6.1.2018 14:05

J80a13n43a 95V62a23l78d69r31o49v87á 2250653482377

Jasně, to je věc zvyku. Jak píšu jinde, sedm set let do války jsme tu žily vedle sebe přechýlené a nepřechýlené. A ten problém rekonstrukce formy jsem kdysi popsala na příjmení Ottová: Ott? Otta? Otto? Otte? :-)

0/0
6.1.2018 14:39

P79e82t67r 20Č21e61r27m68á64k 9518425279350

Nepřechyluje se žádné cizí příjmení, ale důvod proč redaktoři přestali prznit jméno Angelině Jolie je ten že Jolie není příjméní ;-)

+4/0
6.1.2018 13:57

L65e93n35k54a 56J68a74c38k76o42v11á 5677228513392

Ano, teď si uvědomuji, že v případě Angeliny se vlastně nejedná o příjmení. To ale na tom nic nemění, koukněte o pár článků níže na Emmu Stone nebo Ellen Page, jde o ten samý princip.

0/0
6.1.2018 14:00

P64e78t17r 24Č88e57r62m24á70k 9578645769620

Jo já s vaší tezí o nepřechylování příjmení končící na samohlásku souhlasím, to tak skutečně je, jen jsem podotýkal že toto “pravidlo” má vlastně stejně nulovou legitimitu jako přechylování obecně.

Jinak tady to je spíš tím že pár redaktorů je na úrovni a soustředí se na obsah, pár jich ale tupě przní jména za každou cenu... :-/

0/0
6.1.2018 14:06

L43e77n54k29a 94J52a14c37k23o43v68á 5967728983122

To má, na druhou stranu už jsem si asi na to zvykla. Kdysi jsem proti tomu bojovala více. Ale štve mě, že v rámci několika článků člověk může najít hned několik variant, jak se přechyluje či nepřechyluje.

0/0
6.1.2018 14:09

M49a66r52t97i20n 87K14r85a43l 7283370773127

To je srandovní názor. A Šarapova? Tu przní taky. A největší gól je, když se přechýlí čínské křestní, které se píše za příjmením. Anebo už jednou přechýlená islandská příjmení, to je taky chuťovka. Nedávno tady psali o jakési Jakobsdottirové, neboli Jakubodcerové. ;-D

0/0
6.1.2018 23:38







Najdete na iDNES.cz