Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zpěvačka Karolína Ruppert: Po chemoterapii jsem téměř nemohla zpívat

Třiatřicetiletá zpěvačka Karolína Ruppert má za sebou náročné období. V roce 2010 jí diagnostikovali rakovinu prsu a musela podstoupit chemoterapie. Kvůli nemoci téměř rok nezpívala. Přestože má ještě před sebou půl roku léčby, chce se co nejrychleji vrátit ke zpěvu, své vášni. Plánuje vydat CD a ráda by zase koncertovala.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

bombai

Co??

Ruppert je herec? A ta paní je známá čím - že je jeho ex? Ach jo, mea culpa, nemám to číst, nemám to číst, nemám to číst....

0/0
16.2.2012 10:37

Spytihněv Pidlomotejl v rauši

Nova má opět program snů

Doufám,že bude mít  sledovanost přes 16 milionů Pražáků,jak tuhle jeden v pořadu Nikdo není dokonalý odhadl počet obyvatel hlavního města! ;-D;-D;-D;-D

0/0
15.2.2012 17:23

Carpe.Noctem

Re: Nova má opět program snů

;-D;-D;-D

0/0
15.2.2012 19:50

oldfashioned Kokodák v2

Ruppert versus Gagaová-Auš

;-D;-D

0/0
15.2.2012 14:14

untermenschvonsocdem007

Re: Ruppert versus Gagaová-Auš

;-D;-DR^

0/0
15.2.2012 14:54

Barbarka_CZ

ad přechylování

Když si Češka vezme cizince nebo i Čecha, ale nechá si příjmení bez -ová, nikdy už se její příjmení znovu nepřechyluje. Tedy nemělo by se. To je jako přechylovat třeba jméno Nováková a dělat z dané paní Novákovovou. Proto mi vůbec nevadí, že zde píší o paní Karolíně Ruppert, tak je to totiž správně. Nicméně mi vadí, že Květa Peschke nebo Kateřina Nash jsou často psány jako Peschkeová a Nashová - to je prostě hloupost (tedy pokud tento tvar příjmení nemají v OP, o čemž dost pochybuji).

Pokud jde o přechylování příjmení cizinek, Ústav pro jazyk český DOPORUČUJE ono -ová za jejich jména přidávat. Nicméně stejně tak říká, že u všeobecně veřejně známých žen toto není nutné, i proto je hloupost přechylovat např. Edith Piaf, Sharon Stone nebo nedávno zesnulou Whitney Houston.

0/0
15.2.2012 13:51

Euronymos

Re: ad přechylování

Když jsi tak chytrá, tak jak se má třeba přechylovat Stepalova?

0/0
15.2.2012 15:05

Barbarka_CZ

Re: ad přechylování

Bohužel stejně jako jiná cizí jména - tak, jak to dělají např. v ČT. A chytrá nejsem já, vše výše uvedené jsou pravidla, resp. doporučení vydaná Ústavem pro jazyk český Akademie věd ČR.

0/0
15.2.2012 15:15

Euronymos

Re: ad přechylování

A pak z toho vychází prasárny jako Sleptsovová ... něco jako ta Novokovová ...

0/0
15.2.2012 15:17

Barbarka_CZ

Re: ad přechylování

Ano, nezní to zrovna 2x dobře. Ale je to tak, naneštěstí.

0/0
15.2.2012 15:21

PosledníMohykánStáleŽivý

Re: ad přechylování

A co třeba Magda Máláová?

0/0
15.2.2012 15:39

Barbarka_CZ

Re: ad přechylování

Co ta s tím má společného? Je snad zcela normální, alespoň v českém jazyce, že příjmení=přídavná jména (malý, nový, starý ad.) se "přechylují" změnou koncovky, nikoliv přidáním -ová za dané slovo. Mícháte jablka a hrušky.

0/0
15.2.2012 17:29

PosledníMohykánStáleŽivý

Re: ad přechylování

No vždyť já to přece vím.

0/0
15.2.2012 18:28

mamina2

Re: ad přechylování

To teda není jako dělat s paní Novákové paní Novákováovou. Paní Nováková už je příjmení přechýlené a čeština s tím umí pracovat. Na rozdíl od ženského jména Rupert. Jak se takové jméno skloňuje? Podle vzoru kost? Nebo podle pán jako u muže?

0/0
15.2.2012 15:07

Barbarka_CZ

Re: ad přechylování

Správně by se mělo skloňovat pouze jméno, tedy: 1. pád Karolína Ruppert, 2. pád bez Karolíny Ruppert, 3. pád ke Karolíně Ruppert, 4. pád vidím Karolínu Ruppert, 5. pádem voláme Karolíno Ruppert, 6. pád ke Karolíně Ruppert a 7. pád s Karolínou Ruppert. Pokud se vám to nelíbí, je mi líto, ale takto jsou nastavena pravidla českého pravopisu.

Já to nevymýšlím, jen předávám dál informace a doporučení Ústavu pro jazyk český. Můžete tam napsat nebo zavolat a zeptat se jich, pokud mi nevěříte.

+1/0
15.2.2012 15:20

marketka13

Re: ad přechylování

Me se to libi, co pisete, dava smysl. Pak ale nechapu argument, ze je treba prechylovat prave proto, abychom mohli sklonovat, kdyz to evidentne jde (a coz napr AJ nedela a cimz argumentuje rada nadsencu prechylovani ohanejicich se krasou ceskeho jazyka...a pak napisou slova jako fakt, respekt, konsistentni, atd..;-). A uz vubec nechapu, proc idnes prechyluje prijmeni koncici na samohlasku, coz ani cestina nedela, jak Vy sama uvadite v predchozim prispevku. Prece se shodneme, ze Burniova-Sarkozyova je absolutni zhovadilost. Tak jak teda? Ja si totiz myslim, ze by to nikdo az tak neresil, kdyby v tom bylo nejake pravidlo a logika. Tady se pise o K. Ruppert, o clanek vyse se vyskytla "Plus-size modelka Tara Lynnová". No to je cestina, ze?...;-)

0/0
15.2.2012 18:22

Barbarka_CZ

Re: ad přechylování

Ano, čeština má mnoho zvláštností - a právě proto je tak krásná. :)

Začnu od konce - uvádět zde Karolína Ruppert a hned vedle v článku psát o Taře Lynnové, je správně. Karolína je původem Češka s ne-česky znějícím příjmením, nicméně má-li ho tak uvedeno v oddacím listě (a tedy posléze i v OP), je to správně. Případ zahraniční modelky pak je o onom doporučeném přechylování jmen cizinek, resp. jejich příjmení.

Nevím, čím obvykle argumentují zastánci přechylování, nicméně je pravdou, že při přechýlení jména cizinky je snazší se o této dámě v rámci debaty vedené v češtině bavit. Přecijen je asi pro každého z nás-rodilých Čechů tak nějak přirozenější říci např.: "Ve filmu Umělec hrála i Penelope Ann Millerová." nežli: "Ve filmu Umělec si zahrála i Penelope Ann Miller." Ale na druhou stranu nám nedělá potíže říci: "Letos by Oskara mohla získat Meryl Streep." spíš než: "Letos by Oskara mohla dostat i Meryl Streepová.". Paradox, že? :)

+1/0
15.2.2012 18:34

Barbarka_CZ

Re: ad přechylování

Ona ta pravidla a logika se v tom najít dá. Problém je, že ti, co by tato doporučení měli nejvíce ctít (tedy novináři), na ně kašlou. Jeden napíše A, druhý B a třetí prozměnu spatlá obé dohromady a udělá z toho totální mišmaš. A ty se v tom, čtenáři, vyznej.

Dnes je stále modernější vzít si po svatbě příjmení manžela v jeho, tedy mužské podobě, a zároveń si ponechat to své. Pak se taková žena jmenuje např. Kateřina Novák Hrubínová. Zní to divně? Ano, ale je to naprosto správně.

Pokud bychom se měli řídit doporučením ÚJČ, pak je jméno manželky p. Sarkozyho napsáno správně. První dáma Francie není Češka, proto se její příjmení přechyluje. Na druhou stranu by nebylo špatně ani to, kdyby se o ní psalo a mluvilo jako o Carla Bruni Sarkozy, protože si myslí, že je natolik známou osobností, aby každý věděl, o koho se jedná (a že je to žena) i bez ono -ová na konci.

+1/0
15.2.2012 18:43

Barbarka_CZ

Re: ad přechylování

*Carle, myslím

Sakra, takhle to dopadá, když vám v půlce psaní příspěvku po klávesnici přejde kočka. ;-D

+1/0
15.2.2012 18:45

marketka13

Re: ad přechylování

Ted uz teda tak uplne nesouhlasim ;-)

1. Ta modelka ma jiste v rodnem liste ci pase napsano prijmeni bez -ova. To, co rikate, by mohlo navadet k tomu, ze vyvdane prijmeni je daleko pevnejsi, nemenne a snad i hodnotnejsi, nez prijmeni rodne - bez ohledu na narodnost (Treba Streep sve prijmeni vyvdala, Victoria Beckham take ;-)

2. Sarkozyova je zverstvo - manzelka pana Placheho se nejmenuje Plachaova, ze ne? ;-)

3. Plus-size Tara Lynnová - Vy nevidite, jaka je to pitomost? ten paradox, kontrast,  'contradictions in terms' ;-) To si tady budeme hrat na ochrance CJ se slovy 'plus-size'. Navic v jedne vete, resp v jednom spojeni....

Jinak souhlasim absolutne se vsim, co pisete - novinar, takovy,o kt jsem se ucila na stredni, je bytost vyhynula, ne-existujici, celkem mysticka ;-). Kdyby si aspon dali kavu a dohodli se na pravidlech (ne)ceskeho jazyka, vedeli bychom, co cekat... ja osobne bych nechala kazde/mu takove prijmeni, kt si sam/a urci a je klid a po problemu. Co Vy na to? ;-)

0/0
15.2.2012 19:07

Barbarka_CZ

Re: ad přechylování

Drobná oprava hned na začátku - Meryl Streep nemá vyvdané příjmení, narodila se jako Mary Louise Streep. ;) U páně, resp. dámy ex-spice-girl Victorie je to ještě o něčem jiném, a sice o tom, že dokud se nevdala, nebylo její příjmení zdaleka tak "provalené" jako po sňatku. A tady narážíme na ono doporučení ÚJČ, aby se nepřechylovala jména všeobecně známých žen-cizinek...

Sarkozyová bohužel zvěrstvo není, nemůžete přirovnávat cizí příjmení k českým (viz váš příklad s Plachým, resp. Plachou), pro ta platí jiná pravidla - například ono doporučené přechylování. I proto se také o manželce fr. prezidenta nemluví jako o (v 1. pádě) Carla Sarkoza. Máme rodinného známého, který se jmenuje Piši - a jeho bývalá manželka je také Piši. Nikoliv Piša (podle vzoru Plachý-Plachá) a překvapivě ani Pišiová, byť jí tento tvar byl kdysi dávno na matrice navrhnut...

Ad modelka - netušila jsem, že vám šlo i ono "plus-size". Ano, v tomto slovním spojení zní přechýlené jméno podivně, správně by bylo

0/0
15.2.2012 19:27

Barbarka_CZ

Re: ad přechylování

"plus-size modelka Tara Lynn" nebo "plnoštíhlá  modelka Tara Lynnová". Jenomže tady opět narážíme na naprosté diletantství českých novinářů.

0/0
15.2.2012 19:28

marketka13

Re: ad přechylování

za M. Streep se omlouvam, myslela jsem, ze jmeno vyvdala. Ve Spice Girls vystupovala Victoria Adams a ta byla teda slavna dost - pry ;-). samozrejme mate pravdu, po snatku roztocila kolo slavy naplno.  Myslim, ze prechylovani cizich zenskych prijmeni koncicich na samohlasku krasne ukazuje na to, jak je cele prechylovani nesmyslne ve sve podstate - protoze neceska jmena nejsou ceska, tudiz jakekoli pocesteni zpusobi paskvil. Pak uz muzeme hrat jen na to, co zni lepe a co hure a to je tak subjektivni, ze se toho drzi jen novinari-amateri ;-). a ad modelka - ono se nam to jeste zkomplikuje tim, ze snad ani modelka neni uplne ceske slovo...tak a co ted? Ktera slova jsou opravdu ceska? Ktera jsou opravdu jakakoli (ja no nevim, nejsem lingvuista, je to otazka ciste retoricka). A tim se dostavam ke svemu navrhu nechat kazde/mu takove prijmeni, kt si sam/a urci a je po problemu. Co myslite?

0/0
15.2.2012 20:12

Barbarka_CZ

Re: ad přechylování

V pořádku, já mám zrovna Meryl hodně v oblibě, proto to vím. Naopak rodné příjmení ukřičené Viktorky (fanoušci prominou) jsem si musela najít, neznala jsem ho. :)

Mně osobně zdaleka tolik nevadí "Sarkozyová" jako třeba "Kurnikovová", to mi rve uši mnohem víc. Problém je, že ani na tato slovanská jména nelze pohlížet z hlediska češtiny jinak. Nejedná se totiž o příjmení=jaká (Kurniková jako Nová, Mladá, Plachá atd.), ale o příjmení=čí (Kurnikova jako manželka/dcera Nového, Mladého, Plachého). Proto se i za takto znějící jména přidává -ová, což považuji za zvěrstvo, ale z hlediska češtiny je to správně...

Český jazyk obecně vychází samozřejmě převážně z jazyků cizích, konkrétně z němčiny. Opravdu českých slov je pomálu, jistě znáte příklady z literatury - čistonosoplena (nebo nosočistoplena), břinkoklapka apod. Jinak většina jazyků vychází převážně z latiny. Osobně bych zrovna toho nijak nehrotila, co mi ale vadí, je neustálé zavádění amerikanismů namísto českých slov, které v našem

0/0
15.2.2012 20:44

marketka13

Re: ad přechylování

jedno z mych nejoblibenejsich ceskych slov je 'okolostojicnosti' (pouzil to B. Zahorsky v pohadce Darbujan a Pandrhola.

I anglictina ma spoustu krasnych slov, skoda jen, ze Cesi prejimaji jen ta nudna a nezajimava. Pak to vyvola efekt American z Vysocan ;-)

0/0
15.2.2012 21:38

Barbarka_CZ

Re: ad přechylování

slovníku samozřejmě naleznete. Konkrétně je to krásně vidět u "nových" pracovních pozic a obsahu práce - office manager, key account manager, meeting, teambuilding apod. Přitom pro tato slova a slovní spojení existují české výrazy, jen se nepoužívají. A to mi vadí, protože čeština je zde zcela nahrazována angličtinou, ne že by byla obohacována novými výrazovými prostředky.

Samozřejmě, že ideální by bylo, aby si každý mohl zvolit vlastní podobu příjmení (mimochodem, já mám dvě, obě v podobě s -ová). Jenže stejně by to nefungovalo. Jak můžete číst níže, už se tu někdo rozčiluje, že české ženy, které si zvolí příjmení bez -ová, jsou "kozy". A novináři by si s tím stejně nedovedli poradit.

0/0
15.2.2012 20:47

marketka13

Re: ad přechylování

Tak ted se shodneme maximalne. Ta radoby anglictinace nebo co to je je pitoma a smesna. Ziju 12 let v UK, tzn jsem vystavena prevazne anglictine... objednam si knizky v nakladatelstvi Galen.  Mela jsem moznost rychleho anebo 'fulltextoveho' vyhledavani - takova blbost! Anebo ty vecne 'outfity Katy Peryove, stylinki Sienny Millerove nebo jiz zminena plus-size modelka, nekdo nekomu textne...presne, jak pisete, to neni obohaceni ale nahrazeni a zni to proste priserne. Zejmena kdyz se pak dostavi office manager az z Kanady, sl nebo pani Smithova ;-)

Predpokladam, ze vetsina evropskych jazyku ma puvod v latine, rectine, mozna snad v hebrejstine, nevim. Vim jen, ze v Aj se pise o Eve Herzigove, Petre Kvitove atd atd a nikdo neorganizuje 'work schuzku' aby se telefonicky spojil s ceskymi spolupracovniky, kt prave taky maji 'pracovni meeting'...;-)

Mam takovy pocit, ze si tady muzeme povidat dlouho a ze se hezky shodneme. Treba si tu diskusi prectou novinari indesu a neco si z ni odnesou..;-)

0/0
15.2.2012 21:30

Barbarka_CZ

Re: ad přechylování

Nemám co více dodat. Snad jen, že by možná bylo lepší přesunout naši korespondenci do soukromé oblasti, abychom tím neničily místní diskuzi - admin by nás ostatně mohl smazat, protože jsme "OT" (tedy mimo téma), už se mi to stalo. ;-) Takže máte-li zájem, můj mail je cicina tečka barbarka zavináč seznam tečka cz, příp. stejný mail na centrumu.

0/0
15.2.2012 21:37

marketka13

Re: ad přechylování

Jednou me smazli, pac jsem v diskusi u clanku o Lucii Vondrackove na jeji obhajobu napsala, ze na svete je spousta blbych absoloventu universit a ona aspon nikomu neskodi, tak at ji nechaji vsichni byt...a to ta veta neni z me hlavy, byla pouzita v druhem dile Basniku...jdu zkusit ten mail ;-)

0/0
15.2.2012 21:42

mamina2

Re: ad přechylování

No jo, jenže co s neslušným, ale dneska i médiích docela běžným pojmenováním pouze příjmením?  Třeba Zeman se vrací z Vysočiny nebo Bartošová je zase v léčebně. Tam není co skloňovat, To by se řeklo Vondráčková s Rupert natočí album? Proč? Jen proto, že si nějaká koza nepřeje mít pro češtinu normální a logický přechýlený tvar jména?

0/0
15.2.2012 20:04

marketka13

Re: ad přechylování

Nebojte, toho bohda nebude, aby Vondrackova tocila album s Ruppertem. Ani s ni, ani s nim...;-)

0/0
15.2.2012 20:19

Barbarka_CZ

Re: ad přechylování

Myslím, že je každé(ho) věc, jaké příjmení přijme po svatbě. Do toho bych nikomu nemluvila, pokud nechce "přechýlené" příjmení logické pro jeho pohlaví (záměrně nepíšu pro ženy, protože i muž může přijmout příjmení partnerčino), je to čistě a pouze jeho/její věc.

V příkladě, který uvádíte, je snadná pomoc drobný opisem: "Zpěvačky Vondráčková a Ruppert natočí společné album." nebo "Ženský duet Vondráčkové s Ruppert..." atd. apod. Stačí nebýt líný, čeština je nádherná.

0/0
15.2.2012 20:36

xaddam

Okurková sezona?

"Bartošová zjevně dnes neměla den a Hanychová se asi stará o potomka. Tak co vymyslíme, něčím to zaplácnout musíme?"ˇ, řekli si v redakci Revue. Z osudí plného neznámých umělců vylosovali Ruppert. "Nikdo ji sice nezná, ale story o vítězství nad rakem je dobrá, lidi zamáčknou slzu dojetí", vymyslel leitmotivaktivní redaktor. A ještě to obhájil dobrým skutkem, když zpěvačce, která používá jméno slavnějšího exmanžela, udělá promo před vydáním nové desky. Revue si zaslouží Nobelovku za mír!. Nebo aspoň za trapnost...

0/0
15.2.2012 11:02

Dr. Fe (5)

Po chemoterapii téměř nemohla zpívat

A před chemoterapií zřejmě taky ne .....

+1/0
15.2.2012 10:22

Chudým bral, bohatým dával..(30)

Re: Po chemoterapii téměř nemohla zpívat

;-DR^

0/0
15.2.2012 11:06

Pes na koze jel

Re: Po chemoterapii téměř nemohla zpívat

vidím, že šestka už je v záloze ;-D

0/0
15.2.2012 13:45

untermenschvonsocdem007

zajímavé máme anželinu žoliovu, a néjaká česká nula

je karolina Ruppert, a ještě k tomu je s nějakým ruppertem již rozvedená!! a toho raka jí přeji to má za lhaní u procesu s panem Kulínským ješté pod dívčim jménem . Je to prostě feministická zlatokopka, a na místé pana Rupperta ji přinutím změnit si jméno aby nedelala ostudu rodině Ruppertových!!R^

+1/0
15.2.2012 9:22

PosledníMohykánStáleŽivý

Re: zajímavé máme anželinu žoliovu, a néjaká česká nula

A sakra! Ty jseš vostrej, jak maďarská paprika.

+5/0
15.2.2012 9:47

mikril

Re: zajímavé máme anželinu žoliovu, a néjaká česká nula

chudáku Rv

0/0
15.2.2012 10:58

Cens0r

No teda

Přechylování jmen cizinců v médiích musí být, ale Češka ať je třeba Ruppert? Mi to hlava nebere...

+2/0
15.2.2012 8:56

PosledníMohykánStáleŽivý

Re: No teda

Přechylování cizích ženských příjmení není nutné, ale budiž. V kontextu s přechylováním příjmení cizinek nepřechylování téhož u Češek působí hloupě až pitomě.

+1/0
15.2.2012 9:17

oldfashioned Kokodák v2

Re: No teda

R^

0/0
15.2.2012 14:16

marketka13

Re: No teda

mam takovy, temer neprijemny pocit, ze idnes udela cokoli, aby vyvolala diskusi, celkem jedno na jake tema ale kdyz se diskutuje, znamena to, ze se clanek cte, atd atd. Takze pokud nas tady dojme Ruppert vs Beckhamova, cil je splnen...nutno rict, ze se timto prispevkem radim k diskutujicim na celkem ohrane tema, tedy hraju tu prastenou hru. Fakt si totiz nemyslim, ze nekdo muze byt tak pitomy, aby s cistym svedomim napsala Sakozyova, takze duvod je jen vyvolani reakce...smutne, bohuzel.

0/0
15.2.2012 13:05

radnice

Ruppert ???

To je přeoperovaný chlap, že se nejmenuje Ruppertová ?

+2/0
15.2.2012 8:49

VasekN

:-)

Náhodou na ta černobílá fotka v článku je opravdu povedená.

+1/0
15.2.2012 8:46

rikipigi

no hlavně, že si po rozvodu

nechala jméno známějšího manžela. O Chytilovou by si asi nikdo ani kolo neopřel.Rv

0/0
15.2.2012 8:46

trasa G brněnského metra

Když může být Matěj Ruppert herec ...

Proč by nemohl být Karolína Ruppert zpěvačka?8-o

0/0
15.2.2012 8:00

svidf

Re: Když může být Matěj Ruppert herec ...

to by mě taky zajímalo... :-P

0/0
15.2.2012 9:07

trasa G brněnského metra

Re: Když může být Matěj Ruppert herec ...

Už si to Rastík opravil ... :-P

0/0
15.2.2012 9:56

Chudým bral, bohatým dával..(30)

Dnes zpívá opravdu kde kdo

;-DRv!!

+2/0
15.2.2012 7:49







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.