Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rychlé a zběsilé Porsche Carrera GT asi doplatilo na nádrž za sedadly

  10:00
Hvězda filmové série Rychle a zběsile Paul Walker zahynul při autonehodě. Obrázky a videa rozbitého Porsche Carrera GT obletěly celý svět. Média, Walkerovi fanoušci i porschisté teď řeší, proč k nehodě došlo a proč měla tak fatální následky.
Porsche Carrera GT

Porsche Carrera GT | foto: Porsche

To výjimečné porsche je v učebnicích supersportů, vyžaduje ovšem také výjimečného řidiče.

O samotné nehodě se toho napsalo už hodně, čtěte zde. Takže jen stručně připomeňme, že k nehodě došlo 30. listopadu severně od Los Angeles. Známý herec Paul Walker neřídil, za volantem seděl Roger Rodas, majitel firmy Always Evolving, která se specializuje na sportovní auta, upravuje je a prodává výjimečné kusy.

Hašení vraku Porsche Carrera GT, ve kterém zemřel Paul Walker.

Rodas byl zkušený řidič, zúčastňoval se i automobilových závodů. Červené Porsche Carrera GT, v kterém oba zahynuli, bylo vyrobeno v roce 2005. Auto při nehodě začalo hořet, náraz pravděpodobně přišel na pravý bok vozu. A právě požár byl podle předběžných výsledků vyšetřování hlavním důvodem, proč Walker a Rodas zahynuli. Oheň zničil téměř celé auto vyjma přední části.

Americká média spekulují, že příčinou mohlo být rozpůlení či výrazné narušení karbonového kokpitu auta v místech, kde je umístěná nádrž. U Carrery GT je schovaná přímo za sedadly a před motorem, tedy přesně v polovině auta. Při nehodě pravděpodobně nádrž praskla a palivo vystříklo na pasažéry a na horký motor.

Zajímavostí je, že nádrž je vyrobena z hliníkového plechu a je zavařená, takže vnitřní palivové čerpadlo nelze v případě poruchy vyměnit. Musí se měnit celá nádrž, která stojí okolo 300 000 korun.

Často bourá

Přestože je Porsche Carrera GT velmi výjimečné auto, kterého se vyrobilo méně 1 279 kusů, lze na odborných serverech najít fotografie mnoha nehod tohoto vozu. A to včetně případu, kdy se auto rozpůlilo podobně jako v případě losangeleské nehody (prý bez vážnějších zranění) a nebo kdy Carrera GT skončila v plamenech. Fotografie nabouraných Carrer GT najdete zde.

Není jasné, co bylo příčinou samotné havárie, kdy auto narazilo do stromu. Jak bylo řečeno, Rodas byl zkušený řidič, a to i v kontextu auta jakým je Carrera GT. Tu totiž odborníci považují za opravdovou bestii, která nepatří do ruky nováčkům a která neodpouští žádné jezdecké chyby.

Auto nemá kontrolu stability, naopak jeho jízdní vlastnosti se za optimálních podmínek podobají spíš závodním monopostům než obyčejným autům. Populární a často velmi kritický Jeremy Clarkson z motoristického magazínu Top Gear testoval Carreru GT v roce 2004 a prohlásil, že to byla jedna z jeho nejkrásnějších, nejvíc vzrušujících a nejrychlejších jízd v jeho životě. Ale zároveň poznamenal, že za řidičskou chybu zaplatíte.

Prostě to není auto pro každého a vyžaduje řízení z rozmyslem. Mimochodem, další mediální automobilový nadšenec komentátor Jay Leno roztočil Porsche Carreru GT do několika piruet na závodní dráze a skončil v zábranách mimo trať (video zde).

Jen lehce zkrocený závoďák

Carrera GT je sportovní speciál produkovaný v letech 2004 až 2007 v lipské továrně Porsche. Model byl původně konstruován jako speciál pro závody v Le Mans, čtěte více.

Na Carreru GT vydělal Porschi SUV cayenne, kvůli kterému se vývoj superporsche a jednomu z nejceněnějších supersportů všech dob zpozdil.

Je to otevřený dvoumístný roadster s motorem před zadní nápravou a pohonem zadních kol, právě tato konfigurace dává superporschi tak kousavé jízdní vlastnosti.

Auto má velmi pevný karbonový monokok vyráběný v Itálii. Pohání ho vidlicový desetiválec s objemem 5,7 litru, který původně značka vyvíjela pro formuli 1. Pro zajímavost: chladič je pětkrát větší než v soudobé 911 Turbo.

Převodovka Carrery GT je šestistupňová manuální, podvozek má zavěšení pushrod a  kotouče brzd i spojka jsou keramické. Zadní spoiler se pak automaticky vytáhne po překročení 110kilometrové rychlosti (více zde).

Raritní porsche bylo ve své době extrémně drahým supersportem, cena se na americkém trhu v době produkce blížila částce půl milionu dolarů (aktuálně asi 10 milionů korun) bez lokální daně, v Evropě bylo toto porsche ještě dražší. Dnes se ojeté vozy v Německu prodávají od 250 000 eur, tedy za téměř sedm milionů korun. Auto dokáže jet rychlostí až 330 kilometrů za hodinu a sprint na stovku zvládne za 3,8 sekundy. V Česku auto vlastnil například hokejový brankář Roman Čechmánek a kanárkově žluté proháněl Radovan Krejčíř.

Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...