Zelená jako ráj a dobro, červená jako peklo a zlo

Bilanční výstava současného českého a slovenského umění New Connection Nové spojení byla zahájena 27. září ve Veletržním paláci.
Bilanční výstava současného českého a slovenského umění New Connection Nové spojení byla zahájena 27. září ve Veletržním paláci. Jde o druhou instalaci téhož projektu, který měl premiéru v lednu tohoto roku v prostorách dnes již bývalého World Trade Centra v New Yorku. Výstavní projekt spojující mladé slovenské a české umělce byl iniciován slovenskou stranou a prezentován v New Yorku v rámci dnů Slovenské kultury v N. Y. Výstava představuje divákům v rámci jedné expozice nositele ceny Tonal pro mladé slovenské umělce a držitele Ceny Jindřicha Chalupeckého ze strany české. Výstava potrvá do 9. 12. 2001. Po delší odmlce vystupuje při této příležitosti na veřejnost i Michal Nesázal (1963) a ukazuje zde část svého nového cyklu pláten - triptych krajinomaleb pod názvem Věčná krása. Tomuto návratu k malbě předcházelo období úplného odklonu od tvorby, neboť Michal Nesázal zanevřel na vyjadřovací schopnosti výtvarného umění a byl znechucen tzv. výstavním provozem. Ale právě téma krajiny jej vrátilo k práci v malbě. V sérii imaginativních prostorů ­ krajin se vrací k zobrazujícímu, iluzivnímu pojetí malby. Činí tak zcela záměrně a vědomě, po osobních zkušenostech s tvorbou objektů, instalací i videoartu v minulých letech. Malba je přece jen určena k delšímu vnímání... První krajiny Michala Nesázala byly šedé, zbavené barev a jsou tím o to tajemnější, zahalené. Prostor, který modeluje krajina, krajina modelovaná prostorem. Ale po "bezbarvém" vstupu přicházejí krajiny zářivé, mírně zvlněné, jako místo spočinutí a útočiště čistoty a krásy. S její nezkalenou a koncentrovanou podobou se můžeme setkat podle slov Michala Nesázala ve světě bez událostí, v místech bez času. Proto také název obrazů ­ Věčná krása. Tento svět ideálů však dostal nekompromisní a krutý zásah událostí 11. září 2001. Po tomto datu vznikla i prostřední část triptychu krajin, která je k vidění ve Veletržním paláci - na níž je čistá voda jezer naplněna rudou tekutinou. Zraněná krajina symbolizuje agresivní zásah do sféry nedotknutelných hodnot, jakou bezpochyby je zmaření nevinného lidského života.

Ve Veletržním paláci jsou do 9. prosince k vidění též díla českých výtvarníků Jiřího Černického, Michala Gabriela, Martina Mainera, Petra Nikla, Františka Skály, Kateřiny Vincourové a slovenských Antona Čierného, Ilony Nemeth, Vanesy Hardi, Robo Kočana, Dušana Zahoranského a dalších.