Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vše instantní - pro lidi, kteří nemají čas

  11:50aktualizováno  11:50
Nemáte čas uvařit si vodu ? Žádný problém - Lipton prodává čajové pytlíky, se kterými si připravíte ice tea ze studené vody. Je pro vás příliš zatěžující používat zubní pastu i zubní vodu ? Colgate přišel se záchranou, zkombinoval je a vznikl výrobek "dva v jednom". Potřebujete ten zašpiněný fotbalový dres na zápas, který začíná za hodinu ? General Electrics prodává pračku a sušičku, která pro vás dres vypere a usuší za 30 minut, což je přesně čas, který stačí troubě GE Speedcook na ugrilování kuřete.

Američani stále častěji nemají čas čekat. Ať je to vaření nebo jídlo, uklízení domu nebo tankování benzínu, lidé chtějí svůj život v rychlém tempu ještě urychlit.

Tak například pro fanoušky fast food začal McDonald zkoušet placení pomocí radiového odpovídače, díky němuž mohou zákazníci platit přes radiové vlny použitím své kreditní karty. Nemusíte pak ani zastavovat a vyndavat peníze a vůbec platit penězi a čekat na drobné.

Američani "neumějí snášet pomalost", říká David Shi, prezident Furman University v Greenvillu v Jižní Karolíně a kulturní historik, který napsal několik knih a článků o
nemožnosti země zpomalit.

"Čekání se stalo netolerovanou okolností," říká Shi. "My vstoupíme do výtahu a okamžitě mačkáme tlačítko na zavření dveří před strachem, že bychom čekali deset sekund, než se zavřou samy. Říkáme tomu akcelerační syndrom," říká Shi. Technologie nám pomáhají vytvářet výrobky a služby stvořené pro záchranu času: faxy, rychlé telefonní vytáčení pomocí předvolby, dálkové ovladače, e-mail a další. Ale tyto vynálezy nás dělají ještě netrpělivějšími.

Výrobky, které nám spoří čas, však nejsou žádnou novinkou. Již Clarence Birdseye vyvinul v roce 1920 rychlé zmrazování a výrobci potravin přispěchali s vytvořením mražených potravin. Za poslední rok, jak říkají marketingoví odborníci, došlo k explozi výrobků spořících čas, dokonce takových, které byly ještě před několika lety pro nás naprosto nepředstavitelné.

Zákazníci mají vše připravené - k snídani již mají vše (vločky s jogurtem) v jednom a stačí to jen smíchat, při otevírání konzervy ani nepotřebujete zvláštní otvírák, protože je již na konzervě anebo si můžete koupit hotové, již zabalené jídlo a jen si ho ohřát v mikrovlnné troubě.

"Zákazník chce cokoli, co může být ještě rychlejší," říká generální manažer marketingové firmy a dodává, že tento trend se velmi zintenzívnil za posledních několik let.

Proč spěchají? Eric Gordon z floridské univerzity Warrington Colege of Business říká, že to není proto, že by Američani měli nedostatek času, ale protože si myslíme, že máme nedostatek času a také protože jsme si již na všechno instantní zvykli. Někteří marketingoví experti obviňují z rapidního růstu netrpělivosti
také internet.

"Slyšeli jsme děti říkat, že jim připadá nepohodlné jíst jablko nebo loupat si pomeranč," říká Steve Luttmann z firmy Lipton. "Tento trend začíná být až trochu absurdní."

A firmy samozřejmě plní přání zákazníka. Všechny instantní výrobky se dobře prodávají. Nejsou však levné. Ale jak říká viceprezident jedné marketingové firmy Harry Balzer, Američani jsou ochotni zaplatit více, když dostanou jídlo, které dělá život snadnějším.

"Pro většinu lidí jsou Američani povrchní a líní," říká Balzer. "Jak je těžké udělat sendvič pro své dítě?  Ale připravování sendvičů dětem k obědu se v rodinách za posledních 15 let již pomalu stalo přežitkem. Jak je těžké udělat salát?"

U benzínových stanic federální zákony zakázaly tankování více než 10 gallonů za minutu (asi 35 litrů za minutu). Ale aby byli zákazníci spokojení, firmy přišly alespoň s rychlejším způsobem placení. McDonald testuje tento způsob placení v devíti obchodech v Chicagu. "Příliš to placení neurychlí, ale je to zejména pro lidi, kteří nechtějí hledat tu příslušnou sumu v penězích," říká mluvčí firmy. Přesto však dodává, že Speedpass, jak se nazývá tento způsob placení, učiní platbu "o několik sekund rychlejší".

 


 

Autor:





Nejčtenější

Soutěžící Miss BumBum 2017
VIDEO: Nejhezčí brazilské zadečky soutěží o titul Miss BumBum

V brazilském Sao Paulu se sešly soutěžící, které se utkají o titul Miss BumBum. Finále se uskuteční až v listopadu, ale... celý článek

Heidi Janků a její manžel Ivo Pavlík
Zemřel hudebník Ivo Pavlík, manžel Heidi Janků

V sobotu zemřel hudebník Ivo Pavlík (†84), manžel zpěvačky Heidi Janků (54) a první manžel nedávno zesnulé Věry... celý článek

Paris Jacksonová na Met Gala (New York, 1. května 2017)
Jacksonová: Jsem normální člověk s celulitidou, jizvami a kily navíc

Dcera krále popu Michaela Jacksona se stále častěji objevuje na fotografiích v předních světových módních magazínech.... celý článek

Jennifer Anistonová (Los Angeles, 7. prosince 2016)
Anistonová: Nechápu, proč se řeší moje bradavky, stojí mi od přírody

Když hrála Jennifer Anistonová (48) v seriálu Přátelé, snad v každé scéně jí stály bradavky. Tehdy ji podezřívali, že... celý článek

Brad Pitt a Angelina Jolie (Los Angeles, 9.ledna 2015)
Angelina Jolie a Brad Pitt prý odložili žádost o rozvod

Herci Angelina Jolie (42) a Brad Pitt (53) možná zůstanou manželi. V září 2016 Angelina oznámila, že ze vztahu s Bradem... celý článek

Další z rubriky

Jennifer Anistonová (Los Angeles, 7. prosince 2016)
Anistonová: Nechápu, proč se řeší moje bradavky, stojí mi od přírody

Když hrála Jennifer Anistonová (48) v seriálu Přátelé, snad v každé scéně jí stály bradavky. Tehdy ji podezřívali, že... celý článek

Halle Berry (San Diego, 20. července 2017)
Halle Berry: Žila jsem v příbytku pro bezdomovce a byla jsem bez peněz

Herečka Halle Berry (50) se svěřila, že její herecké začátky nebyly procházkou růžovým sadem. Jako mladá holka o roli... celý článek

Otakar Brousek
Moje manželka si se mnou nezatančí, přiznává Otakar Brousek mladší

Herec Otakar Brousek mladší (60) má díky své nesmělé povaze z dětství přezdívku Ťulda, ale manželka mu tak doma neříká.... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.