Vědci objevili genetický kód kaktusu pro výrobu tequily

Mexičtí vědci rozšifrovali genetický kód modré agáve, kaktusu, který je výchozí surovinou pro výrobu mexického národního nápoje tequily. Podle odborníků tento objev umožní poskytnout spotřebitelům záruky autentičnosti tequily. Identifikace RNA modré agáve byla součástí výzkumů zaměřených na proces výroby tohoto tradičního mexického nápoje, prováděných v uplynulých 25 letech.

RNA (kyselina ribonukleová) je v rostlinné říši ekvivalentem DNA člověka, jež je nositelem genetické informace. Ve světě se vyskytuje přibližně 250 odrůd agáve, z toho 150 "mexických". Pouze devět, jak zjistili vědci, jich však projde genetickým testem a mohou se stát surovinou pro výrobu tequily.

Sukulentu trvá 12 let, než dospěje. Jeho domovem jsou písečné oblasti Jaliska a čtyř sousedních států. Mexiko žárlivě střeží označení tequily podobně jako Francie v případě šampaňského. Láhev tequily přijde podle druhu v mexických supermarketech na 8,50 až 370 dolarů, přičemž většina z nich se pohybuje od 16 do 32 dolarů.

Vzhledem k těmto cenám je v Mexiku, kde většina pracujících vydělává měsíčně 160 dolarů nebo méně, nápoj pro mnoho obyvatel nedostupný.