Rodiče by samozřejmě dávali přednost výchovné hračce, ale o tom, jakou hračku mají dostat, rozhodují děti," říká John Ho, redaktor časopisu In Toys.
Britská asociace obchodníků s hračkami, která představuje tři čtvrtiny hračkářského maloobchodu, předpovídá, že letošní děti sáhnou nejdříve po nablýskané minikoloběžce, která jezdí nyní po chodnících celého světa.
Učenliví tančící a zpívající psí roboti jsou rovněž populární v Británii a jinde - polovina z deseti verzí nabízených internetovým prodejcem eToys je vyprodána.
Čínská verze pejska Půči si vede dobře, ale na pekingském trhu sází prodejce své peníze na Pokémona. Říká, že "všechno, na čem je Pokémon, je zaručený trhák".
Pokémon si udržuje své působení na dětskou představivost pravidelnými dodávkami nového zboží a agresivním marketingem. Ještě před uvedením na trh se prodalo 700 000 nových počítačových her s Pokémonem, chlubí se výrobce, společnost Bandai.
Vedle her, batohů, akčních postaviček a karet nabízí Pokémon také maličkostí, které si mohou dovolit i ti, kteří jsou odkázáni jen na skromné kapesné. "V této chvíli je Pokémon vskutku a bohužel droga," říká Římanka Elena Fossa, jejíž devítiletý syn Jacopo se chytil na tuto udičku podobně jako jeho vrstevníci ve Švédsku, USA a Hongkongu.
Pro ty, kteří jsou unaveni Pokémonem, je tady Digimon, modernizovaná řada "digitálních" monster. "To je náš budoucí horor," říká Evelyn Bunzelová, prodavačka v obchodním domě Hertie ve Frankfurtu, a vyjadřuje obavy z náporu, který nové výrobky vyvolají.
Reyne Rice z jedné americké firmy zabývající se výzkumem trhu upozorňuje, že letos byly dodávky některých druhů zboží zpomaleny pro nedostatek počítačových mikročipů, vyvolaný nečekaně vysokou poptávkou po spotřební elektronice. Tento nedostatek přerušil dodávky velmi očekávané Play Station Sony 2 a způsobil málem bouře, když ho pocítili na pultech v USA a Japonsku.
Wanda Ambrosiniová, která má na starosti marketing v největším velkoobchodu hračkami v Jižní Africe, říká, že děti si stále více vybírají počítačové hry a videohry na úkor klasických hraček.
Ale jinde jsou favority nadále medvídci, autíčka, Lego a Barbie, například v Rusku, kam Pokémon a spol. dosud nepronikli. Římský prodejce hraček Giuseppe Marrucco, který prodává jen "tradiční hračky" - ručně vyřezávaného Pinocchia, domečky pro panenky a loutky - naříká nad převládající high-tech nabídkou.
"Skutečná hračka je živá a barevná. Musí být výchovná a také cenná," říká Marrucco a stěžuje si, že moderní hračkářství jsou plná řad obarvených plastových hraček, nechutných, většinou smutných a postrádajících vřelost.