Šaty ze seriálu Sex ve městě jsou na prodej

V nedávné epizodě seriálu televizní stanice HBO Sex ve městě se Carrie Bradshawová v podání Sarah Jessiky Parkerové objevila jako host módní přehlídky v pohádkových šatech Dolce & Gabbana. Šaty v hodnotě 2500 dolarů z jarní kolekce tohoto módního domu okouzlily jak Carrie, tak její fanynky projmutou siluetou, saténovým leskem a úžasným květinovým vzorkem. Takové tak mít, vzdychla si nejedna divačka před televizní obrazovkou. Žádný problém.

Tyto unikátní šaty ze světoznámé návrhářské dílny totiž patří mezi rekvizity
 z oblíbeného seriálu, které HBO nabídla do dražby na své internetové stránce. Každé pondělí se tak na http://www.hbo.com/city/cmp/auction.shtml objevují nové položky, jejichž dražba probíhá do následující neděle, kdy na HBO běží další díl seriálu. Výtěžek směřuje čtyřem charitativním organizacím, které vybraly herečky ze seriálu.

"V posledních letech byla právě tohle nejčastější otázka, kterou jsme dostávali: 'Jak bych mohla vypadat právě takhle? Kde si tohle můžu koupit?'" říká Sarah Cotsenová, viceprezidentka interaktivního prodeje HBO. "Máme pocit, že právě dražba je skvělý způsob, jak propojit dohromady dvě věci - dát fanouškům to, co chtějí, a přitom přispět na charitu."

Dražba začala před třemi týdny a od té doby se do ní zapojily stovky příznivců seriálu, z nichž ti nejšťastnější už doma mají třeba dlouhé tričko, které Carrie nosila k rannímu lenošení v posteli či Mirandinu peněženku. Pro tento týden HBO nabízí khaki cestovní kabelu, s níž si Carrie vyrazila na víkend, a bílou plátěnou tašku, kterou měla Charlotte na večeři s přítelkyněmi. Tom Julian, analytik módních trendů newyorské reklamní agentury Fallon Worldwide, označil dražby za dokonalý marketingový tah ze strany HBO.

"Sex ve městě je skutečně prvním seriálem, který vzal za správný konec interaktivní prvek - udržuje živý faktor komunity obklopující seriál a staví vzhled na stejnou příčku důležitosti, jako jednotlivé postavy," říká Julian. "Vsadil bych se, že všechny světové televizní stanice produkující seriály si teď sypou popel na hlavu a přejí si, aby udělaly totéž."

Všechny věci, které zatím proběhly dražbou na HBO, vynesly mnohem víc, než byla jejich skutečná hodnota. Plastiková kabelka ve tvaru koňské hlavy, která se houpala Carrie na boku, se prodala online za 676 dolarů, přestože v manhattanském butiku za něj kostymérka seriálu Patricia Fieldová dala jen 185 dolarů. A flitry posázená peněženka v podobě americké vlajky za třicet dolarů na webové stránce HBO vystoupala až na 510 dolarů.

Odborníci ale soudí, že z dlouhodobého hlediska budou vydražené předměty nabírat na hodnotě. "Tento seriál se snaží definovat pokud ne skutečný, tedy aspoň vybájený obraz moderní americké ženy," říká Dwight Blocker Bowers, kulturní historik Národního muzea americké historie. "Vypovídá o naší současnosti a já si myslím, že i další generaci bude ukazovat, jací jsme byli. Pak budou tyto artefakty cenné a já bych si přál, abychom také nějaké měli ve sbírce."