Romská hudba míří do vesmíru

Jméno znamenitého primáše Jožky Kubíka proniklo do vesmíru. Famózní muzikant se před několika dny stal vůbec prvním Romem, po kterém je pojmenováno vesmírné těleso. Malá planetka, nyní už s jednoslovným názvem Jožkakubík, krouží po dráze mezi Marsem a Jupiterem. Nejedná se o žádného špunta ale nejde také o nijakého obra. Jožkakubík má v průměru přibližně devět kilometrů.

Rodák z Hrubé Vrbky Jožka Kubík žil mezi lety 1907-1978. Jeho stručná charakteristika pro žádost o udělení vesmírného jména říká, že jde o cikánského muzikanta, který ovlivnil celou generaci lidových hudebníků ze Slovácka a proslavil se především unikátním propojením prvků moravské hudby s romskými náměty.

"Vloni jsme v pražském divadle Archa předávali jednu planetku spisovateli Ludvíku Vaculíkovi. Ředitelce hvězdárny v Kleti Janě Tiché tenkrát přišel zajímavý nápad se jménem vynikajícího horňáckého muzikanta," řekl jeden z iniciátorů nezvyklých kosmických křtin Břetislav Rychlík.

Planetka byla objevena v rámci dlouhodobého výzkumného programu Observatoře Kleť, která je pobočkou Hvězdárny a planetária České Budějovice."Poprvé se objevila na snímku pořízeném zrcadlovým dalekohledem vybaveným elektronickou kamerou už 24. října v roce 1995," vzpomíná ředitelka kleťské observatoře a členka tříčlenného týmu objevitelů Jana Tichá.

Od prvního pozorování kosmického nováčka je k jeho křtinám ještě dlouhá cesta. Následují roky výpočtů, čekání a pravidelných pozorování, kdy se zjišťuje oběžná dráha. "Potom teprve dostane pořadí a může být pojmenována," popisuje Tichá. Jožkakubík nese číslo 17 611. Zároveň se stal 471. planetkou z nyní více než pěti set potvrzených a číslovaných kleťských objevů.

Návrh jména musí schválit komise pro jména planetek a komet při III. divizi Mezinárodní astronomické unie. Nově přijaté jméno je potom publikováno spolu s citací v časopise Minor Planet Circular. Jožkakubík v tomto čestném seznamu figuruje od 9.března 2001 a už se objevil v nejrůznějších astronomických přehledech po celém světě.

Na obloze už svítí řada jmen českých umělců, sportovců, ale také zeměpisných míst či událostí. Vedle gigantů Dvořáka a Smetany, pluje vesmírem také planetka s názvem Renčín či Jiránek. O jednu s názvem Neff se musí dělit známý český spisovatel Vladimír a publicista Ondřej.

Politici a vojevůdci si však mohou o své planetce nechat jenom zdát. Jejich jména mezi nebeská tělesa nesmí. "Až za sto roků po jejich smrti je totiž definitivně jisté jestli lidstvu spíše neškodili," vysvětluje Rychlík. Odpovídá tak i na otázku, proč jeho kandidát do sluneční soustavy tak hladce prorazil. Jožkakubík oběhne kolem Slunce vždy jednou za 5,17 roku.

"Jméno může mít maximálně šestnáct znaků a musí být jednoslovné," přibližuje technická kritéria astronomka Tichá. Oficiální název Jožkakubík podle Tiché respektují anglické příručky i s ryze českými háčky a čárkami.

Kubíkovo hráčské i zpívané umění vydal přede dvěma lety vydal Český rozhlas Brno na nahrávce Dalekonosné husle. Záznam slovního mistrovství svérázného primáše sebral profesor Karel Plicka do knížky Mudrosloví primáše Jožky Kubíka, která vyšla v roce 1984. Kniha i deska byly téměř okamžitě rozebrány. Oba projekty by se měly v nejbližší době dočkat reedice.