Michal Viewegh

Michal Viewegh podepisuje novou knihu Lekce tvůrčího psaní. | foto: Monika Tomášková, MF DNES

Psaní v Česku? Samosponzoring

V Německu se podle berlínské autorky Tanji Dückersové literaturou uživí sedm procent spisovatelů. Ale kolik je to v Česku? Špičky se dají spočítat na prstech jedné ruky: Michal Viewegh, Halina Pawlowská, Petr Šabach, Irena Obermannová. Nyní se k nim přiřadil i Miloš Zeman.

Zeman však není na literatuře existenčně závislý a může si dovolit poukázat více než dvoumilionový honorář na studium své dcery.

Ani české literární celebrity, které mají mezi patnácti až osmnácti procenty z ceny prodaného výtisku a prodeje jejich knih se počítají na desetitisíce, však nemohou usnout na vavřínech.

Viewegh s železnou pravidelností vydává rok co rok na jaře novou prózu, Obermannová nedávno uvedla, že psát musí bez přestání. Nejlepší pozici na trhu má Viewegh, jehož románů se prodá padesát i více tisíc výtisků, což mu zajišťuje příjem kolem dvou milionů korun. Mezi třiceti až padesáti tisíci výtisků svých knih prodává i Halina Pawlowská, která působí také jako televizní moderátorka.

Většina českých autorů si však na literaturu musí vydělávat jinou činností, slovy spisovatelky Věry Chase je psaní „takovou samosponzorovanou aktivitou“. Když je za průměrný náklad nové prózy považováno jeden dva tisíce výtisků a honorář se pohybuje kolem deseti procent z prodané knihy, může být rok práce ohodnocen dvaceti tisíci korunami.

U debutantů prózy (o poezii ani nemluvě) jsou honoráře ještě nižší, nejčastěji zmíněných osm procent. Občas však i autor prvotiny zazáří. V roce 2002 to byla třeba Petra Hůlová s románem Paměť mojí babičce, úspěšný start se zdařil také Jaroslavu Rudišovi s prvotinou Nebe pod Berlínem. Knihy se prodalo během dvou a půl let deset tisíc výtisků. Rudiš svůj úspěch dokázal zúročit a nyní se při troše skromnosti uživí na volné noze.

"Mám počítač, ale ne svůj byt, natož dům a pořád jezdím vlakem. Ale zároveň mě to baví," podotýká zjevně spokojený autor. "Jde o to najít si cesty a mít trochu štěstí," dodává.

O český úspěch se spisovatel přičinil sám, když sjezdil celou republiku s literárně-hudebními pořady. Štěstím se dá nazvat, že knihu vydalo v němčině velké berlínské nakladatelství Rowohlt. Rudiš, který mluví německy stejně samozřejmě jako česky, se tak stal oblíbeným hostem zahraničních čtení. Právě ta tvoří podstatnou část jeho rozpočtu, odměna za jeden takový výstup v Německu začíná na dvou stech eur.

Třiatřicetiletý autor se stal zajímavým i pro filmaře - podle nového Rudišova scénáře začne v srpnu natáčet snímek s pracovním názvem Grandhotel David Ondříček. Honorář se pohybuje ve statisících.