Pronájem krávy stojí dvě stě tisíc

  • 4
Předsevzetí umístit v pražských ulicích a parcích na dvě stovky malovaných krav je už skoro dosaženo. "Sedmdesát krav už našlo své majitele a dalších sto je rozjednaných," říká Michaela Heinleinová za pořadatele akce nazvané CowParade 2004. "Když všechno klapne, měli bychom svého předsevzetí dosáhnout," dodává.

Pronájem plastové sochy krávy stojí dvě stě tisíc korun, kdo si ji chce nechat, musí ještě padesát tisíc korun připlatit.

Motivace pořídit si takovou krávu je většinou propagační. "Nás tato akce zaujala jako zajímavý projekt, kde se uplatní známí i neznámí umělci," říká Markéta Dvořáčková z Komerční banky. Svou krávu si pořizuje i několik dalších finančních institucí.

Partner CowParade, společnost Eurotel, si pořídila krav dokonce pět. "Budou například sportovní, tedy hokejová a fotbalová, nebo kulturní," říká Diana Dobálová z Eurotelu. "Všechny krávy budou s mimikry od mladé výtvarnice Terezy Talichové, jejíž návrhy nás při výběru nejvíce zaujaly," dodává.

Společnost využije přehlídky krav i k nabídce souvisejících služeb - obrázkové zprávy, zasílání pohlednic poštou nebo zvonění na mobilní telefony. Telefony pak mohou zvonit jako obyčejné, ale i šílené, smutné či veselé krávy.

Značný zájem o pomalování krávy mají pražské restaurace a hotely. Dvě krávy budou mít i jedni z mediálních partnerů pražské CowParade, MF DNES a iDNES.

S nápadem zaplnit historické centrum Prahy od června do září dvěma stovkami pasoucích se krav přišli Serge Borenstein a Bessel Kok. Sochy v životní velikosti podle svého ztvární tuzemští známí i začínající umělci. "Zatím máme asi 750 návrhů od tři sta padesáti výtvarníků, začínajících i těch respektovaných," říká Heinleinová. "Z nich si sponzoři krav mohou vybírat," vysvětluje.

Krávy mohou být pomalovány jakkoliv kromě politických a sexuálních motivů. "Vlastně jsme zatím odmítli jen jeden návrh, většina respektuje pravidla," říká Heinleinová.

Pronajímané sochy krav, které organizátoři vyrábějí v Polsku, se na závěr akce vydraží. Výtěžek z aukce půjde na dětské charitativní projekty, nadační fond dětské onkologie Krtek a občanské sdružení Zdravotní klaun. Třetí ještě vyberou organizátoři ve spolupráci s Prahou.

Loni v Bruselu podobná akce vydělala na charitativní účely 14,5 milionů korun. Kolik se vydělá v Praze, si organizátoři zatím netroufají odhadnout. První kráva, zatím jen čistě bílá, už dražbou prošla. Vydělala půl milionu korun a novými majiteli se stali Jan Sýkora ze společnosti Wood&Company a Imran T. Rawji, majitel značky oblečení Timbuktoo. Peníze dostane Nadační fond pro vzdělávání při International School of Prague.

Projekt CowParade pochází z Curychu, kde se místní obchodníci v roce 1998 pokoušeli podpořit turistický ruch. Proto vymysleli happening s pomalovanými sochami krav v životní velikosti. Akci pod otevřeným nebem už hostilo osmnáct světových metropolí. Letos se městem krav kromě Prahy stanou i Harrisburg v Pensylvánii, anglický Manchester a švédský Stockholm.

BAREVNÉ STÁDO. Sochy krav v životní velikosti zaplaví v rámci projektu CowParade 2004 v letních měsících hlavní město. Organizátoři akce, která se konala v mnoha světových metropolích, již prodali na 170 z celkem 200 soch. Krávy je možné si na léto také pronajmout. Tyto sochy na podzim půjdou na charitativní aukci.