On-line rozhovor s kurátorkou Prague Bienale Helenou Kontovou
Konec rozhovoru
Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 22. srpna 2003 do 12:35
OTÁZKA:
Plánujete po letošních zkušenostech další bienále? Pokud ano, na co bude zaměřené bude opět ve Veletržním paláci? Děkuji.
Rebeka J.
ODPOVĚĎ:
Doufám, že naším partnerem bude vždy Veletržní palác, to znamená Národní galerie. Na tématice příštího bienále již pracujeme. Tématem bude "Nová Evropa", ale musíme ještě definovat detaily s Milanem Knížákem a Tomášem Vlčkem.
22.8.2003 12:05
OTÁZKA:
Můžete sdělit, kolik byl rozpočet výstavy a jak jste zajistili její financování?
Josef Nový z Prahy
ODPOVĚĎ:
Rozpočet výstavy se pohybuje kolem 100 000 euro, tedy přibližně 3 miliony korun. Celou částku se nám podařilo získat od hlavního sponzora společnosti Mattoni a dvou menších italských sponzorů. Společnost Mattoni rovněž financovala reklamní kampaň pražského bienále. Pomohly nám rovněž některé kulturní instituce, které přispěly na převoz některých děl a na cestovné některých umělců.
22.8.2003 12:15
OTÁZKA:
Dobrý den, zajímalo by mne, jak se Vám spolupracovalo se současným ředitelem Národní galerie Milanem Knížákem? Vyšel všem Vašim požadavkům vstříc? Nevnímáte ho jako kontroverzní osobnost?
Jaroslav Stránský
ODPOVĚĎ:
Organizace přehlídky takového rozsahu a významu je vždy kontroverzní, ale tato kontroverze napomáhá vytvořit něco velkého a nového. Milan Knížák není člověkem, se kterým lze vždy snadno vyjít. Nicméně ani já a Giancarlo Politi nejsme nenáročnými partnery. Milan Knížák je určitě kontroverzní osobností, na rozdíl od průměrných lidí. Velké události se rodí v konfrontaci ideií a názorů.
22.8.2003 12:26
OTÁZKA:
Myslela jste vazne, ze Praha muze konkurovat Benatskemu biennale? To je dost odvazne...
Dominik
ODPOVĚĎ:
Určitě jsem to myslela v souvislosti s kvalitou přehlídky. Tam se srovnávat můžeme. Mnozí zahraniční návštěvníci bienále se v tomto symslu vyjádřili. Rozhodně jsem však neměla na mysli srovnání s rozpočtem Benátského bienále. Dnes ráno jsem na bienále potkala ředitele muzea ve Wolfsburgu Gijse van Tuyla, který byl pražským bienálem nadšen. Podle něj je pražské bienále mnohem živější a záživnější než bienále v Benátkách.
22.8.2003 12:33
OTÁZKA:
Jak se Vám spolupracovalo s Davidem Černým?
Jana Novikavá
ODPOVĚĎ:
Kdo je David Černý? :o) Zní to možná jako provokace, ale já jsem nikdy s Davidem Černým nespolupracovala. Poprvé jsem viděla jeho práci na vernisáži v Galerii Futura. Nevím, z jakých informací vychází Vaše domněnka o naší spolupráci.
22.8.2003 12:38
OTÁZKA:
Jaký byl zájem veřejnosti o pražské bienále? Přišlo více Čechů než cizinců?
Mirka Počerníková
ODPOVĚĎ:
Pražské bienále navštívilo zhruba 20 tisíc platících návštěvníků, což je myslím opravdu vynikající výsledek vzhledem k tomu, že šlo o první ročník a výstava se konala v letních měsících. Od zahraničních návštěvníků pražského bienále vím, že byli nadšeni vysokou úrovní výstavy a řadí ji k nejvýznamějším přehlídkám, které se uskutečnily v posledních letech. Přesný počet zahraničních návštěvníků nemám k dispozici.
22.8.2003 12:45
OTÁZKA:
Vážená paní Kontová,
výstavu jsem viděla a moc se mi líbila. Proč ale byly popisky k exponátům k dispozici pouze v angličtině?
Díky za odpověď. Jarmila K.
Jarmila K.
ODPOVĚĎ:
Popisky exponátů byly ze začátku pouze v angličtině, protože byly převzaty z katalogu výstavy, který z ekonomických a časových důvodu vyšel v agličtině. Pro příští pražské bienále plánujeme dvojjazyčný katalog i popisky.
22.8.2003 12:50
OTÁZKA:
Prispel nejak na vystavu cesky stat?
Eduard M.
ODPOVĚĎ:
Všechny příspěvky jsme získali od soukromého sektoru. Výstavu bylo možné uskutečnit i díky vstřícnosti Národní galerie, která nám poskytla prostory. Doufáme, že český stát bude spolupracovat na příštím bienále.
22.8.2003 12:55
OTÁZKA:
Dobrý den, jak jste se seznámila se svým manželem a jak se vám žije v Itálii, když jste taková milovnice české kultury? Děkuji a přeji hodně štěstí. Pavla
Pavla
ODPOVĚĎ:
S manželem jsem se seznámila na studijní cestě do Itálie, kam jsem odjela na studijní pobyt, abych dokončila disertační práci o české futuristické malířce Růženě Zátkové. Od té doby už uplynulo více než 20 let... V Itáli se žije dobře díky bohaté kulturní tradici, která se odráží i do současného životního stylu. Pracovně jsem velmi často na cestách, cestuji především do New Yorku, Londýna a Berlína. Mám pocit, že naše identita je stále méně určována místem, kde žijeme.
22.8.2003 13:02
OTÁZKA:
Dobrý den, přečetl jsem si na iDNES, že jste se organizovala nějakou kulturní spolupráci v albánské Tiraně. Zajímalo by mě, jak je na tom současné výtvarné umění v této tak trochu zapomenuté zemi?
Ríša
ODPOVĚĎ:
Znám mnoho zajímavých albánských umělců, nicméně téměř všichni tvoří v zahraničí. Tento způsob nomádské existence je dnes v souladu s tvořivými faktory, které ovlivňují současnou kulturu. Z tohoto důvodu mají v současném umění Albánci velmi dobrou reputaci.
22.8.2003 13:07
OTÁZKA:
Budete bienále organizovat zase za dva roky? Ne všechno se mi líbilo, ale je to fajn akce.
Radim
ODPOVĚĎ:
Ano, bienále budu v Praze určitě organizovat znovu a věřím, že se Vám bude líbit ještě více než to letošní.
22.8.2003 13:09
OTÁZKA:
Podporujete nejak mlade umelce. Jestli ano, tak jakym způsobem?
Gustav
ODPOVĚĎ:
Vydávám s Giancarlem Politim časopis Flash Art, který je zaměřen na novou kreativitu a umění. Řada současných významných umělců se poprvé objevila na stránkách našeho časopiu. Naším cílem je fungovat jako citlivý seismograf a často se nám daří zaznamenat důležité proměny na kulturní scéně a zviditelnit je.
22.8.2003 13:14
OTÁZKA:
Jste jenom teoretička umění, nebo i sama něco tvoříte? Lída
L.
ODPOVĚĎ:
Kreativita je dnes tak rozsáhlé území, že je obsažena téměř ve všem co děláme. Není pro mě rozdíl zabývat se uměním tout court, pořádáním přehlídek a či se dokonce věnovat každodenním činnostem.
22.8.2003 13:19
OTÁZKA:
Kolik lidí tvořilo organizační tým? Jak Vám dlouho trvala příprava? Držím palce do budoucna.
Andrea
ODPOVĚĎ:
Na začátku jsme byli tři - já, Giancarlo Politi a naše asistentka Lavinia Garulli. Postupně se k nám přidali další spolupracovníci. Při organizaci velkých přehlídek je nezbytné udržet počet organizátorů na rozumné úrovni, aby akce neztratila pružnost a dynamiku.
22.8.2003 13:26
OTÁZKA:
Vcera jsem byl na Bienale a celkove to na me pusobilo jako soutez o nejvetsi kravinu. Autori mi pripadali zoufale neschopni a dokonce i nenapaditi. Kolik myslite, ze z vystvenych del bude zajinavych tak za 50 let?
Franta
ODPOVĚĎ:
Pro mě je důležitější zaujmout dnes než za padesát let. A nebo, že by šlo o "kravinu" na starně toho, kdo se dívá, spíše než toho, kdo "kravinu" vytvořil...
22.8.2003 13:30
předchozí | 1 2 | další |
Upozornění
Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.