Objevuje se jídlo pouze pro ženy

Ve Spojených státech se od roku 1999 stále víc objevují potraviny, které jsou určeny pouze ženám. Dokonce kvůli nim zřizují zvláštní oddělení v obchodech. Jako první výrobek s obsahem látek nezbytných pro ženský organismus se na americkém trhu v roce 1999 objevila cereální tyčinka Luna, která se stala nejprodávanějším zbožím v obchodech se zdravou výživou.

Loni se do prodeje dostaly cereálie pro ženy v klimaktériu, letos pak obilniny obohacené o sójové proteiny a kyselinu listovou, rovněž určené ženám. Napsal to v posledním čísle časopis Time. Některé zákaznice zřejmě reagují na nabídku potravin, které odpovídají jejich představám o správné výživě. Vyžaduje však ženský organismus skutečně odlišné jídlo?

"Ženské pohlaví se po tisíciletí obešlo bez cereálií určených výhradně jemu," poznamenává Alice Lichtensteinová, profesorka výživy z Tuftovy univerzity. Nové výrobky mají společné to, že obsahují složky, které prospívají obzvláště ženám.

Například vápník pro prevenci osteoporózy, kyselinu listovou pro předcházení poruchám plodu během těhotenství, sóju, která je prý účinná v boji s rakovinou prsu a údajně přináší úlevu v menopauze. Výrobci se šikovně snaží reagovat na emocionální potřeby žen stejně jako na výživové.

Touha po jídle je prý v ženách hluboce zakořeněna. Nové výrobky pro ženy však přece jen mají nějakou hodnotu. Ženy totiž mají odlišné stravovací potřeby než muži, jejich tělo vyžaduje například větší přísun železa a méně kalorií. Devět z deseti žen nemá dostatečný denní příjem vápníku a 70 procent jich má málo železa. Mnohem víc než obohacené potraviny však ženám prospívá čerstvá zelenina nebo nízkotučné jogurty, ale většina z nich se tím neřídí.

Odborníci ovšem soudí, že miska obohacených obilovin k snídani je lepší než nic. A co na to muži? Budou vyžadovat speciální výrobky účinné při rakovině prostaty? Je totiž těžké uvěřit, že lidé, kteří přišli s nápadem vyrábět potraviny určené ženám, nevymysleli zatím nic pro muže.