Nova jedná o druhé řadě SuperStar

  • 14
V rodinách, kancelářích, na cestách, zkrátka všude se přetřásá SuperStar. Pořad, který odborníci nazývají talentovou show, dávno překročil hranice obrazovky. Stal se fenoménem, podle jedné z definic "jevem, o němž vědí i ti, kdo jej neviděli, a k němuž se vyjadřují i ti, kdo nemají co říci".

ČTĚTE SPECIÁLNÍ PŘÍLOHU O SUPERSTAR

Pro televizi Nova znamená soutěž mladých zpěváků Česko hledá SuperStar zlatý důl. Zaručuje jí stále stoupající sledovanost, nyní druhou nejvyšší po Televizních novinách, a také pravidelné vítězství nad ostatními stanicemi.

Třeba poslední kolo SuperStar viděly téměř tři miliony lidí, což bylo šedesát procent ze všech sedících právě u obrazovek.

Zbylé programy počítaly své příznivce jen ve statisících: dramatická novinka ČT 1 Jiný člověk v témže čase "ukrojila z koláče" nedělního publika 15 procent, dokument na ČT 2 šest procent a Komisař Rex na Primě 18 procent diváků.

Se sledovaností jde ruku v ruce reklama - firma Mag Medie 99 prodávající reklamní čas na Nově potvrdila, že televize během vysílání SuperStar naplno využívá zákonem povolený podíl reklam. Další peníze nese sponzoring, hlasování diváků a merchandising, tedy prodej výrobků využívajících značku pořadu. Není divu, že Nova už jedná o nákupu licence na druhou řadu soutěže.

SuperStar však rychle pronikla i do světa mimotelevizního, jak dokládají různé statistiky. Například uživatelé internetu v Česku hledají v počítačové síti stále častěji slovo SuperStar, čímž odsunují jindy nejvyhledávanější pojmy jako práce nebo hry. Průzkum zdejšího trhu, který v rámci projektu Česko hledá SuperStar uskutečnilo hudební vydavatelství BMG, zase ukázal, že dnešní mládež se vůbec neřídí domácími televizemi a hudbou. Zpívá si prý v originále písničky Alicie Keys nebo Christiny Aguilery, v českých médií příliš nehrané, od zahraničních hvězd také přejímá model oblékání, chování, životního stylu.

Jiný výzkum přinesl zjištění, že Česko zná nejen finalisty SuperStar, ale i jejich protipól, neúspěšnou účastnici soutěže přezdívanou "česká Dajdou". Ví o ní téměř 53 procent lidí od 15 do 59 let, přičemž většina ji poznala prostřednictvím Novy, ostatní odjinud - mladší ročníky od přátel a kolegů, starší z tisku.

Odborníky nepřekvapuje, že událostmi kolem SuperStar žije celé Česko. Nynější šílenství totiž pouze opakuje stejný úkaz, jaký zaznamenali jinde ve světě, a potvrzuje vzrůstající oblibu takzvaných reality show. Na rozdíl od pořadů jako Velký bratr, kde se sleduje soukromí, "měkčí" SuperStar nikoho neuráží - kromě intelektuálů.

Psychiatr: Každý se cítí stvořitelem
Diváci mají v rukou moc rozhodovat o cizích osudech - a to láká

Soutěž dává lidem možnost zahrát si na stvořitele. Na konci cesty bude nový idol. Málokdy má člověk možnost vybrat si ho sám, teď však ano. Kdo by odolal? Psychiatr Petr Pöthe míní, že je to podobné, jako když vědci při pokusu sledují myši v krabici. Mají šanci ovlivnit jejich život tím, že jim do krabice přidají nějakou látku, nebo jim naopak cosi odepřou. Divákům u televizí k tomu stačí jediná esemeska.

* Proč nás ten pořad tolik přitahuje?
Dává nám možnost odžít si nejrůznější emoce v bezpečí domova, aniž bychom museli být vystaveni nebezpečí postavit se před kamery, něco předvést a pak snést ponížení, že se nám to nepodařilo. Nebo že nás jiní nechtějí. A taky jde o něco, čemu každý rozumí. Je snadné komentovat cizí zpěv nebo to, jak kdo vypadá.

* Není to trochu zbabělé?
Nevím. Ale rozhodně právě takové fenomény dokážou přitáhnout řadu lidí k tomu, aby šli studovat psychologii.

* Neukazuje úspěch soutěže spíš na to, že lidem chybějí emoce, a tak se je snaží vyvolat jakkoliv jinak?
Emoce nám nechybějí, ale dáváme je najevo čím dál tím méně. Dnešní svět vede k nepřiznávání citů. Často se pak musíme chovat jinak, než bychom chtěli. A pořady typu "reality show" snadno prolomí bariéry a pomohou nám dát city najevo. To je v pořádku. Díky této zábavě se můžeme ztotožnit s jejími účastníky. Soutěž nám umožní prožít si ve stejné chvíli totéž co lidé ve studiu. Ale je tu podstatný rozdíl - to oni jsou ti nešťastníci. Pro nás je velká úleva a slast, že se to neděje nám. Nic neriskujeme, ale zažíváme totéž: slzy, radost, zklamání, škodolibost.

* Čím to, že existuje tolik lidí, kteří jdou do soutěže naživo?
Jak říkám: jsou to svým způsobem nešťastníci. Velmi mladí lidé, kteří hledají naplnění v tom, že se stanou hvězdami. Jejich motivace jsou vesměs naivní. Jsou proto dobrým objektem televizní manipulace. Lidé kolem kamer si s nimi mohou dělat, co chtějí. To už by dospělí nedovolili - nechat se úplně přetvářet. Ale oni netuší, že jim tato zkušenost může ublížit. Tlak na ně je a ještě bude obrovský - na to, aby byli za všech okolností skvělí. Není jednoduché to vydržet. Pár takových lidí ze "showbyznysu" léčím.

* Vy sám soutěž sledujete?
Ne. Já už většinou tuším, jak kdo bude reagovat v mezních situacích. Pláč mě nepřekvapí. Prostě nepotřebuju další studijní materiál.

Soutěž vyvolává hádky, lidé sázejí na vítěze

Původně to měla být normální oslava čtyřiatřicátých narozenin jednoho ze sedmi kamarádů z dětství. A taky chvíli byla: pár lahvinek vína, "drby", vzpomínky. Až do okamžiku, než někdo pronesl: "Díváte se taky na SuperStar?"
"V ten moment se obyčejná debata změnila ve vášnivou hádku. Kdybychom nebyli tak dobří kamarádi, možná by to skončilo bratrovražednou řeží," směje se pětatřicetiletý Jaroslav z Nymburka.

Z oslavy byla hádka

Oslava se zvrhla v téměř dvouhodinový boj o to, kdo z finalistů je lepší. Každý obhajoval svého favorita a hanil ty zbývající. Třeba i drsným hodnocením toho, jak soutěžící vypadají. Soudkyně Kateřina a pracovnice pohřebního ústavu Jaroslava tvrdě bojovaly za Juliána. "Je sexy a je krásný," tvrdily.
A tak to zchytaly: "Vždyť je to úplný zpěvácký poleno! To neslyšíte, jak zpívá? Teda spíš nezpívá?" "No a co, i příště mu pošlu hlas," nedala se Jaroslava.
"Cože, ty jsi mu poslala hlas?! Ty ses zbláznila. To ti spadl mozek do klína, ne? Jestli takhle přemýšlí většina lidí, tak to zas vyhraje nýmand a skutečné hvězdy prohrají," pustili se do ní kamarádi.
"Jo? A komu jste posílali hlas vy, chytrolíni," burácela Kateřina.
"Samozřejmě Balogový. Ta má v hrdle dva Gotty," prosazoval se Jaroslav. "Cože, ty pro ni hlasuješ? Vždyť je to šereda. Ta se v žádným případě nemůže stát SuperStar..." chytali se za hlavu ostatní. "Spíš ti vadí, že je Romka, ne? To jsem netušil, že jsi rasista! Ať žije Balogová!" bojoval Jaroslav.

Dolinek? Nikdy

Samostatnou kapitolou byl Standa Dolinek. "To je asi tragédie, co myslíte?" "To teda je. Ten už měl dvakrát vypadnout, ale pořád se drží. To je neuvěřitelný. Nechápu, jak pro něj někdo může hlasovat." "No, já mu jednou taky poslala hlas, on je takovej milej..." "Cože? Ona poslala hlas Dolinkovi, chápete to?!"
Ještě druhý den si parta přátel vyměňovala esemesky typu: "Jestli dnes nevypadne Dolinek, tak skočím pod vlak..."

Martina brala bank

"A to jsem jim neřekla, že se každou neděli scházím s další partou kamarádek a sázíme stovku na to, kdo ze soutěže vypadne. Původně jsme byly tři, teď už se koukáme v šesti," popisuje Martina, jedna z účastnic narozeninové oslavy, jinak třiačtyřicetiletá vychovatelka ze školky. Soutěž sleduje od začátku, ale sázky začala s kamarádkami uzavírat až teď, když se blíží finále. Původně totiž ani nešlo o tuto soutěž: v banku zůstaly peníze vsazené na to, kdo bude mistrem světa v hokeji. Jenže nevyhrál nikdo.
"Tak jsme sázky přesunuly na SuperStar. Teď jsem zrovna brala bank, sedm set korun. Tipovala jsem, že vypadne Dolinek, a vyšlo to," směje se matka dvou dětí.
Jejími favority jsou Aneta a Julián. Jisté kvality je ochotná přiznat i Sámerovi či Martině. Jenže Martina Balogová má podle rodinného mínění nevýhodu: má sice úžasný hlas, ale není tak hezká, jak by pořádná hvězda měla být. "Taky Tomáš zpívá dobře, jenže nemá takovou jiskru jako Sámer. Ašarm by vítězi chybět neměl," míní Martina. Dětem soutěž nahrává a pouští druhý den. "Hrozně nás mrzelo, že vypadl Petr Poláček," lituje ještě teď.
Čím to, že soutěž tak nadchla desetitisíce lidí, od prodavaček až po nejvyšší státní úředníky?
"Asi proto, že taková věc tu ještě nebyla. A jsou tam sympatičtí lidé," přemýšlí dvaatřicetiletá soudkyně Kateřina. Trefila se přesně. Psychologové míní, že SuperStar slaví úspěch mimo jiné díky tomu, že tu vystupují úplně normální lidé. Stejní, jako třeba sousedovic kluk.

Zleva Petr Poláček, Julian Záhorovský, Petra Páchová (vpředu), Veronika Zaňková, Martina Balogová, Sámer Issa, Tomáš Savka, Aneta Langerová (vpředu), Šárka Vaňková a Stanislav Dolinek.