Keramika trošku jinak (4.)

- Velikonoce se blíží, a proto jsme se v dalším díle o keramice, ve kterém vám předvedeme techniku lití do forem, tímto svátkem inspirovali. Litá keramika je velice přesná a hlavně, za jedno úsilí můžete získat jakékoli množství stejných výtvorů a přesto budou všechny originální. Na fotografiích můžete kromě postupu při lití shlédnout i umělecká díla vytvořená z vyloženě "lesních" materiálů.

Dnešním dílem vás bude provázet profesionální keramička paní Klára Brdíčková, která má svoji dílnu na Praze 5 u Motola.

Paní Klára v sobě nosí uměleckého ducha již od dětství. Po vystudování Hollarovy střední umělecké školy pokračovala dále Vysoké Škole Umělecko-Průmyslové u profesora Kybala (textil), kterou však z rodinných důvodů nedostudovala. Nastoupila do Uměleckých řemesel, což je dílna filmového tisku látek. Po svatbě se zaměřila především na divadelní techniku, kde zajišťovala výrobu rekvizit z latexu a revultexu. Nakonec začala s tím, co jí bylo ještě bližší-s keramikou. Nejprve navštěvovala keramický kurz v Karlíně, kde získala diplom a od té doby je pro ni keramika nejen vedlejším zaměstnáním, ale hlavně koníčkem.

Výrobky paní Kláry Brdíčkové je možno zakoupit (přijímá i speciální objednávky) v její dílně.Adresa: Weberova 205, Praha 5-Motol. Telefonní číslo: 02/57 21 30 69, e-mail:klara.brdickova@post.cz

Své výrobky pravidelně vystavuje a v současné době připravuje velikonoční výstavu v nemocnici Na Homolce.

Úvod z historie:

Technika lití do forem je ze známých a užívaných technik asi nejmladší. Dlouho nikoho nenapadlo jak jednoduše a rychle je možno vyrobit libovolný počet naprosto stejných keramických předmětů. Poprvé se lití objevuje počátkem 19.století v Sčvres a všeobecně se rozšiřuje koncem téhož století. V roce 1891 si dal lékař Götz v Karlových Varech patentovat ztekucování licí masy sodou. Lití se používá také na složité figury, protože hlína zateče o i do velmi jemných detailů modelu.

4.díl: Lití

Forma

Formy se vyrábí podle složitosti modelu. Na jednoduché ploché předměty stačí forma jednodílná, obvylká je však dvoudílná, nebo klínová. Na naše VAJÍČKO nám dvoudílná postačí.

1) Formou musíme začít. Protože si ji nemůžete koupit, ani jinde sehnat, musíte se pustit do její výroby (není to nic těžkého). Potřebujete samozřejmě sádru, nejlépe se osvědčuje alabastrová sádra, dovážená z Německa, dále si uděláme dostatečně vysoký formovací rámeček (dřevěný, kovový), a nakonec model, který si vyberete, nebo sami vytvoříte.

2) Model naležato ponoříme 1/2  do hlíny a založíme zámky. Obložíme rámečkem, který by měl být dost pevný. Případné skuliny utěsníme. Rámeček musí být vyšší než ponořený model!

3) Zalijeme tekutou sádrou až po okraj rámečku a necháme ztvrdnout. Potom dělící rovinu potřeme mýdlovým roztokem a doděláme polovinu formy. Výsledkem je rozebíratelnýnegativ modelu.

Vajíčko

1) Když máme hotovou formu začneme s litím. Licí kal zakoupíme (Chuchle) nebo připravíme z keramické masy, přidáme-li vodu se sodou, vodním sklem nebo jiným ztekutivem.

2) Obě poloviny formy stáhneme gumičkou. Při lití působí nesnáze vzduchové bubliny. Proto kal nemícháme prudkými pohyby a do forem jej naléváme z velké výšky. Tím se vyhneme zpěnění, které vzniku bublin napomáhá. Aby se do formy nedostaly nerozmíchané žmolky nebo nálepy ode dna, můžeme použít něco jako síto (alespoň s 16ti oky na cm).

3) Necháme kal vsáknout (rychlost vsakování záleží na vlhkosti sádry) a po troškách podle potřeby (jak má být model tlustý) doléváme. Potom kal vylijeme, očistíme otvor formy a otočíme ji dnem vzhůru, aby mohl přebytečný kal vytéci. Necháme schnout zhruba jeden den (dokud se vajíčko samo nezačne od sádry odděovat).

4) Seřízneme kal z nalévacího otvoru, vajíčko vyndáme, případně zaretušujeme a necháme uschnout. Pokud vytváříte hrneček nebo prasátko nyní je čas na držátka, úchyty, ouška či vyřezání otvůrků. U vajíčka nezapomeneme přidat dva otvůrky na pentličku!

Vajíčko-výpaly

1) Nejdříve je na řadě přežah"(cca 800°C).

2) Model podle libosti naglazurujeme a vypálíme na výpalnou teplotu použité glazury.

3) My jsme vajíčka ozdobili speciálními obtisky na keramiku (firma Swing-Karlovy Vary; dováží se hl. z Velké Británie a z Německa). Následuje třetí výpal ( 750-800°C).

Výhodou této techniky je, že ji musíte absolvovat pouze jednou a potom už jen obdarovávat své udivené přátele neobyčejnými velikonočními vajíčky či jinými výtvory.

Hotové figurky p.Brdíčkové(z formy)

Vyloupnuté vajíčko z formy(k úkolu 4)

Plné, schnoucí sádrové formy(k úkolu 3-vajíčko)

Lití kalu do formy(k úkolu 2-vajíčko)

P.Brdíčková tvoří i obrazy z přírodních materiálů

Klára Brdíčková

Můžete si vytvořit i celé stádo!

Zdobená keramická vajíčka p.Brdíčkové(z formy)

Vajíčka po prvním přežahu(k úkolu 1-výpaly)

Ozdobená vajíčka zavěšená na pentli

Velký obraz p.Brdíčkové z mechu a květin

Kal se vsakuje do formy(k úkolu 3-vajíčko)

Vylívání přebytečného kalu z formy(k úkolu 3-vajíčko)

Odříznutí vateklého kalu z formy(k úkolu 4-vajíčko)