Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kdo ukradl video s hajlující Alžbětou? Královna zvažuje žalobu

  11:41aktualizováno  11:41
Britský královský dvůr se snaží nalézt původce úniku kompromitujícího videa do médií a zvažuje žalobu proti listu The Sun. Ten v noci na sobotu zveřejnil snímky budoucí královny Alžběty II. s rukou zdviženou k nacistickému pozdravu.

Archivní nahrávka z roku 1933 ukazuje, jak se sedmiletá Alžběta II. učí nacistickému pozdravu. | foto: The Sun

Domácí video z roku 1933, které údajně pochází z rodinného archivu královny, obsahuje záběr sedmileté budoucí panovnice, jak během dětského skotačení vzdává poctu Adolfu Hitlerovi. Podle historiků Alžběta zjevně nevěděla, co pozdrav znamená (více zde).

Buckinghamský palác podá trestní oznámení, pokud zjistí, že film byl z královského archivu ukraden, napsal britský list The Daily Telegraph.

Na záběrech je vidět kromě Alžběty její mladší sestra Margaret, královna matka a strýc, pozdější král Eduard VIII., který vládl necelých 11 měsíců v roce 1936. Právě on podle mínění odborníků jako stoupenec nacistického Německa své neteře ke zdvižení ruky nabádal.

Video zřejmě pořídil Alžbětin otec

Eduard se s Hitlerem před druhou světovou válkou setkal a sympatizantem fašismu byl podle historiků až do své smrti počátkem 70. let minulého století. Film podle nedělních zpráv britského tisku pořídil pozdější král z let 1936-52 Jiří VI., Eduardův bratr a otec nynější panovnice.

Fotogalerie

Archiv královské rodiny je uložen v hradu Windsor a přístup do něj je vystaven přísným regulím, jejichž součástí je i paragraf o utajení, napsal The Daily Telegraph.

Jednou z možností je, že film se dostal na veřejnost omylem při přípravě dokumentárního snímku o královské rodině. Budoucí žaloba může být založena také na podezření z porušení zákonů o duševním vlastnictví.

The Sun zdroj tají

Redakce listu The Sun, nejčtenějších britských novin, odmítá svůj zdroj odhalit. Film prý byl před několika lety zkopírován a jedna z kopií se dostala do rukou redakce. Originál je stále uložen pod zámkem, ujistila redakce veřejnost. Odborníci soudí, že film museli vynést ven pracovníci královského archivu, protože vstup nepovolaných osob je krajně nepravděpodobný.

Oficiální životopisec královny matky William Shawcross je zveřejněním snímku znechucen. „Že to The Sun zveřejnil, je absolutně odpudivé. Historické poznatky to nijak nerozšiřuje. Děti si prostě hrají s rodiči, kdokoliv může na své zahradě skotačit podle libosti. Neznamená to absolutně nic,“ řekl Shawcross listu The Daily Telegraph.

Šéfredaktor bulvárního listu The Sun Stig Abell kritiku za zveřejnění filmu odmítá: „Chápu, že se jim to nelíbí. Domnívám se ale, že úlohou novinářů a médií je informovat o věcech, které se staly,“ konstatoval.

Autoři: ,






Nejčtenější

Kateřina Sokolová na obálce Magazínu DNES (14. července 2016)
Péče o autistu není jednoduchá, tátu obdivuji, říká Kateřina Sokolová

Kateřina Sokolová (27) se pracovně věnuje především modelingu. Protože ale vždycky raději myslela na „zadní vrátka“, založila se svým otcem nadační fond....  celý článek

Kirk Douglas s manželkou Anne v roce 2012.
Jen díky milované ženě se dožívám stovky, říká Kirk Douglas

Hollywoodský herec Kirk Douglas 9. prosince oslaví sté narozeniny. Na dlouhý a šťastný život má jasný recept. Podle něj je důležité najít správného partnera....  celý článek

Vlastina Svátková
Svátková prožívá radostné období, po svatbě přichází na řadu miminko

Herečka Vlastina Svátková (34) poslední dobou přichází se samými dobrými zprávami. V říjnu se vdala a nyní oznámila, že čeká další přírůstek do rodiny. Těhotná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.