Film Pearl Harbor diktuje módu

Do kin přichází Pearl Harbor, zatím nejdražší filmová podívaná všech dob.
Do kin přichází Pearl Harbor, zatím nejdražší filmová podívaná všech dob. Kdo však čeká především velkolepé válečné scény a historickou věrohodnost, bude zklamán. Tenhle film během svých 183 minut vypovídá víc o módě 40. let než o skutečném napadení americké základny na Havaji japonskými letci.

Superženské jemné halenky, volánky, úzká přiléhavá silueta s rozevlátou sukní a elegantní splývavé večerní šaty pro ženy a dívky, vojenské bundy a sluneční brýle pro muže. Tak vypadá inspirace, kterou si z amerického velkofilmu letošní podzim klidně můžete odnést do každodenního života a budete úspěšní. Pro jiné módní výstřelky, které přinesla druhá světová válka, bychom tolik pochopení neměli.

Štíhlé, ale ženské

Ona nápadně úzká silueta ženského oblečení v době války nebyla náhodná - příděly nedávaly velkou šanci ztloustnout. Navíc se šetřilo na všem, tedy i na látce. Zato se cenila taková, která něco vydržela - tato úcta ke kvalitnímu materiálu, která dosud přežívá u prvotřídních krejčích a švadlen, se zrodila právě uprostřed náletů. I prvotřídní salony přešívaly ze starých oděvů nové. Látku lze jedině ubírat. Pozornost se koncentruje na dvě místa, která není nutné "oblékat": nohy a hlavu. Krátké úzké sukně upoutávají výjimečnou pozornost, ale punčochy jsou nesmírně vzácné. Co teď? Některá chytrá hlavička vzala prostě do ruky tužku na obočí a švy, typické pro tehdejší punčochy, si na nohy zkrátka namalovala. Bylo to rychlé a za pomoci jednoduchého přístroje, který se vzápětí objevil na trhu, se daly čáry nakreslit dokonce i hezky rovně. Navíc mohlo i sprchnout. Některé ženy si speciálním make upem malovaly na nohy celé punčochy, ale to mohlo při náhlé změně počasí skončit snadno katastrofou a nenávratně obarvenými vzácnými šaty. Všechny starosti s punčochami však byly především evropskou záležitostí, v Americe se už rodila revoluce v podobě nylonek.

Kouzelné ruce

Jak se postupně zmenšovaly příděly látky, alespoň se zvětšovaly boty a klobouky. Jedině kloboučníci totiž měli stále dost materiálu a našlo se i dost dřeva a korku na mohutné těžkopádné podpatky. Leccos jiného si ženy musely často vyrábět samy. Předváděly přitom přímo fascinující vynalézavost, o kterou se pak na stránkách ženských časopisů dělily s ostatními. Dokázaly si vyrobit samy boty z korku a tkaničkami z motouzu, pásek z kousků dřeva a kabelku ze zbytku koberce. Po vzoru Scarlett z filmu Jih proti Severu si šikovná dívka ušila "nový" kostým ze starého závěsu, vdala se v šatech ze záclon a obleček na dítě vykouzlila z ložního prádla. Během čekání v protileteckém krytu stihla rozpárat starý svetr a uplést nový. Ten musel mít výstřih do V - písmeno V znamenalo Victory neboli anglicky vítězství. Ošidit se dala i kosmetika. Řasy se daly namalovat leštidlem na boty a u obočí se zase osvědčil krém na boty. Růž nahradily růžové lístky naložené v červeném víně. Účes musel být jednoduchý, protože jen málokterá žena si mohla dovolit návštěvu kadeřníka. Zároveň byl jedním z mála ozdob, které si ženy mohly dovolit. Z oné doby se tedy traduje obliba žloutkové kůry na vlasy a piva místo tužidla. Za války je poptávka po ženském, vyzývavém vzhledu zvlášť aktuální. Dívky na ulici se sice mohou kráskám přišpendleným na dvířkách vojenských skřínek (odtud název pin-up girls - připínáčkové dívky) rovnat jen těžko, přesto se snaží ze všech sil. Mají však jiný trumf v rukávu jsou blíž a skutečné, z masa a kostí. Byly odhodlané jít na pomoc svým mužům, svému národu. Jen v Americe bylo rok po přepadení Pearl Harboru ke dvěma milionům dobrovolných pracovnic, dříve žen v domácnosti. Pracovní oděv, ať už modráky nebo uniforma zdravotní sestry, pro ně byl naprostou novinkou. Do továrny tehdy nastoupila i mladičká Marilyn Monroe. Později na to vzpomínala s jistou dávkou nostalgie: "V továrně jsem nosila overaly. Byla jsem překvapena, že na tom trvali. Nechat dívku nosit overal je totéž, jako byste ji pustili ke strojům mezi muže v punčochách, zvlášť když je umí správně nosit."

Inspirace pro rok 2001

Móda, kterou prezentuje film Pearl Harbor, je ovšem americká, přizpůsobená vlídnému podnebí Havaje, a navíc právě taková, jako celý ostrov Oahu v okamžiku, kdy ho překvapil japonský nálet: rozevlátá, trochu lehkomyslná a rozmarná, přesto už skromnější. Výtvarník kostýmů pro film, Michael Kaplan, vidí ve stylu roku 1941 především roztomilost a skromnost. Jeho nejoblíbenějším návrhem z filmu je sametový a šifonový kostým v hořčicově narůžovělé barvě, který má na sobě herečka James Kingová při scéně, kdy se večeří v klubu. O co tedy jde při návratu módy čtyřicátých let především? Být elegantní, vynalézavou, mladou a veselou dámou za jakýchkoli okolností a v jakémkoli věku.