Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Veřejnost má právo znát informace o levobočkovi Alberta II., míní soud

  17:20aktualizováno  17:20
Evropský soud pro lidská práva uznal právo francouzského týdeníku Paris-March informovat o nemanželském synovi monackého knížete Alberta. Vydavatel francouzského časopisu se soudil s francouzským státem, jehož justice přiznala Albertovi odškodnění. Soud ve čtvrtek stanovisko týdeníku hájil s odvoláním na veřejný zájem.

Monacký kníže Albert II. a jeho manželka Charlene (Monako, 6. května 2014) | foto: Reuters

Aféra se týká francouzské letušky původem z Toga, s níž monacký kníže počal syna. Nicole Costeová právě v rozhovoru pro Paris-Match řekla, že se s Albertem setkala poprvé v roce 1997 a že z jejich vztahu vzešel Alexandre, kterému je nyní skoro 11 let. 

Fotogalerie

Rozhovor byl doplněn fotografií, na níž Albert drží v náručí malého míšence. Albert svoje otcovství přiznal ještě předtím, než veřejně vešlo ve známost.

Francouzská justice přiznala v roce 2005 Albertovi odškodnění v přepočtu 823 tisíc korun od vydavatele Paris-Match za poškození práva knížete na soukromí. Soud z pařížského předměstí Nanterre zároveň sdělovací prostředek obvinil ze snahy finančně se přiživit na Albertově situaci.

Evropský soud pro lidská práva má ale na aféru opačný názor. "Informace o existenci tohoto dítěte je předmětem oprávněného veřejného zájmu," uvedl štrasburský soud. "Může mít totiž dopad na politický život Monackého knížectví," dodal. Postih francouzského časopisu je proto podle rozhodnutí štrasburského soudu útokem na svobodu slova.

Francouzský časopis verdikt soudu přivítal jako mimořádně významný krok. "Je to symbolická kauza. Původně se zdálo, že právo lze ve vztahu k hlavám států uplatňovat odlišně od ostatních," komentoval rozhodnutí ředitel redakce Paris Match Olivier Royant. Upozornil, že informace, které týdeník o monackém knížeti publikoval, byly pravdivé, nikoli vymyšlené.

Podle verdiktu je zveřejněná informace o knížecím levobočku "politicky významná", i když monacké zákony nemanželskému chlapci žádnou šanci na nástupnictví nedávají. Ochrana soukromí knížete Alberta navíc neznamená, že může být popřena existence jeho syna Alexandra. Ten má podle štrasburského soudu "právo na uznání své identity". Rozhodnutí soudu není pravomocné, kníže Albert má tři měsíce na odvolání.

Jazmin Grace Grimaldi na večírku magazínu The Hollywood Reporter (New York, 16....

Jazmin Grace Grimaldi na večírku magazínu The Hollywood Reporter (New York, 16. dubna 2014)

Šestapadesátiletý kníže a jeho manželka Charlene čekají koncem roku narození prvního následnického potomka. Albert kromě Alexandra přiznal v roce 2006 ještě jedno nemanželské dítě, dnes dvaadvacetiletou dceru Jazmin Grace. Narodila se v roce 1992 v Kalifornii, s její matkou Tamarou Rotolovou udržoval kníže krátký poměr.

Autoři: ,






Nejčtenější

Modelka pojala mannequin challenge po svém.
VIDEO: Sexy figurínová výzva. Modelka Krupa „zamrzla“ nahá

Modelka a herečka polského původu Joanna Krupa (37) také podlehla figurínové výzvě, která se šíří na internetu. Její video, při němž „zamrzla“ s časopisem v...  celý článek

Roman Zach a Andrea Třeštiková ve StarDance vypadli
Ve StarDance skončil Zach, nepomohl mu ani plný počet bodů

S taneční soutěží StarDance se tentokrát rozloučila dvojice Roman Zach a Andrea Třeštiková. Ačkoli od porotců získali za jeden ze svých tanců plný počet bodů,...  celý článek

Vlastina Svátková
Svátková prožívá radostné období, po svatbě přichází na řadu miminko

Herečka Vlastina Svátková (34) poslední dobou přichází se samými dobrými zprávami. V říjnu se vdala a nyní oznámila, že čeká další přírůstek do rodiny. Těhotná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.