Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Poslední Ikarus v Česku dojezdil v Táboře

Kloubový autobus Ikarus, přezdívaný harmonika či čabajka, je od soboty v Česku minulostí. Sto dvacet fanoušků autobusů se v Táboře naposledy svezlo tímto červenobílým vozem, který jako poslední v Česku jezdil na pravidelné městské lince.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

xpajaxx

Ikarus

Nedá mi to taky něco nenapsat.V Táboře, alespoň pro mě, tyto autobusy neodmyslitelně patřily k místnímu koloritu.Všichni jsme na ně nadávali, protože v nich byl hluk, v zimě zima, někdy mráz a stávalo se, že strojky na štípání lístku netiskly, protože v nich zamrzla náplň:-), občas to taky nejelo zvláště do kopce a než šofér dal z jednoho kvaltu druhý autobus se málem na silnici zastavil.Na vzdory tomuto jsme si všichni na Ikáče zvykli a teď na ně budu vzpomínat.Jako cena útěchy může být fakt, že v Táboře ještě dva Ik 280 jezdí.Jsou to ty novější verze z roku 1997.Smutnějším faktem je že k odpisu budou časem na řadě krásné Karosky C734, což mě mrzí více.No technika jde holt kupředu, autobusy nevyjímaje, jen v těch nových nebude taková sranda.

0/0
4.3.2007 22:42

Snoopy0249

Ikarus

taky jsem s ním hodně jeszdil,do školy,do práce...no byl to mazec, mě přišlo legrační, že v zimě jak seděl řidč v tý svý takový kukani-pracovně,cestující klepali kosu a von tam seděl v krátkejch rukávech.V létě to bylo taky drsný,protože nešlz otvírat nebo po velmi násilném otevření zavírat okýnka. Na to čně to byla paráda,ale nesmělo vám pršet za krk když byla ta guma rozedraná  :-). Z venku to vypado hrozně divně, jak měl nízko sedačky tak lidem koukali jenom hlavičky a to bylo vážně moc směšný.No tak dost nostalgie,ale je to škoda. [>-]

0/0
28.2.2007 14:11

dislektik-idnes si na mě zasedla

jednou jsem se tam vožralý poblil když jsem zapíjel smrt dědy

chci se tímto omluvit panu řidiči

0/0
27.2.2007 18:09

chroustík

V zimě jezdil i na Vysočině

bez chyby. Tenkrát začínaly 730 Karosy, věčně zamrzlý a Ikarus topil špicově, asi měl ještě bufík. A jel ráno do Jihlavy jak King.

0/0
27.2.2007 15:39

MedaLump

Jo to byly casy

Takyjsem s tim jezdival - jako ridic. A mel jsem je radsi nez Karosy - v tech jsem se priserne nudil. V Cabajce se muselo aspon furt radit, jinak to nejelo... A normalne se jezdilo 2-3-4-5-6, jednicka byla urcena jen na rozhejbani do prudkeho kopce... Ale s prazdnym po rovine se dala trojka vynechavat...

0/0
27.2.2007 15:13

MedaLump

Re: Jo to byly casy

A docela "sranda" byla, kdyz nejakej vuz mel velkou vuli v rizeni zadni napravy - to pak ten zadek dovedl "plapolat" pul metru na kazdou stranu...

0/0
27.2.2007 17:30

kunde

takhle se jezdilo s kloubákem

http://www.youtube.com/watch?v=yyC6TpAdBQE&mode=related&search=

v čase 30 sec ,  se tam objeví.;-D

0/0
26.2.2007 23:28

MedaLump

Re: takhle se jezdilo s kloubákem

To neni nase Cabajka, akorat to tam trochu asi klouzalo a ten blbec dupnul prudce na brzdu...

0/0
27.2.2007 15:26

kunde

nostalgie!!

když jezdil na lince 119 Kulaťák - Letiště. !! dojezdy k metru byly hodně svižné!;-D kde jsou ty časy.

0/0
26.2.2007 23:25

prez

V klude pridi do Bratislavy

Tu este jazdia. Hanba. Vydrbany komunisticky MHD.Rv

0/0
27.2.2007 11:48

Vifon

Citaro?

Doufám, že koupili Mercedes Citaro, jako moudří u nás, místa na sedačkách je tak pro vietnamce.... ;-O;-O;-O

0/0
26.2.2007 23:11

danny44

Nejlepší byla

trrošku mokrá - kluzká silnice do kopce, uprostřed nikdo a všichni "frajeři" vzadu a už nás řidič "hnal" naprostředek, aby mu to neklouzalo....8-o 8-o 8-o 

0/0
26.2.2007 19:04

dislektik-idnes si na mě zasedla

mě se vždycky líbilo že člověku přimrzal zadek nebo ruka na madle

ale s nostalgií se vzpomíná R^;-D

0/0
26.2.2007 17:58

PepekVyskoc007

Mel ale asi hodne slabej motor

Alespon co si tak pamatuju, tak to melo snad 20-ti stupnuvou prevodovku a ridic radil o stupen vys pri rozjezdu asi kazde 2 metry :-) Ale byla to docela sranda svezt se na tom kloubu; jenom v zime tam bylo dost zima :-) A slusne vybocoval. Potom zacali delat kloubaky i v Karose a to bylo taky dost zajimave dilo - pokud se dobre pamatuju, melo to pohon vzadu a asi to melo pro ridice dost nevsedni jizdni vlastnosti.

0/0
26.2.2007 17:52

Pan Navratil

Re: Mel ale asi hodne slabej motor

No pohon vzadu to má tak nějak pořád, jenom kloubový trolejbusy maj dva motóry. A ty úplně první karosy měly manuál převodvku, hmmmm.

Jinak Ikarus asi 160kW.

0/0
26.2.2007 18:07

JBetak

Re: Mel ale asi hodne slabej motor

Přivedl jste mě do silně nostalgické nálady. Někteří řidiči se rozjížděli 2-4-6, někteří poctivě 1-2-3-4-5-6. Řadící páka byla dlouhatánská. Volant byl posazen nezvykle vodorovně, řidič při jeho obsluze působil pozoruhodným dojmem. Vzadu se skoro nikdy netopilo. Čeština na výstražných cedulkách byla komická. Byli jsme mladší.

0/0
26.2.2007 18:56

Mirco1

Re: Re: Mel ale asi hodne slabej motor

Jezdil jsem s ním do vedlejšího města na gympl, přes takový kopcovito-skalnatý hřeben, a jak psal předřečník, co 10 metrů to cuknutí z přeřazení, také nám to přišlo, že těch rychlostních stupňů má nějak moc. U některých řidičů to bylo opravdu peklo, standardní hláška poté, co jsme se už potřetí sbírali z podlahy po šíleném cuknutí byla "Nojo, Paclt řadí".

A řidič, když otáčel volantem vypadal trochu jak když míchá těsto v díži.

Jinak samozřejmě jako teens jsme stáli jedině na kloubu, který kromě otáčení také pěkně nadskakoval a vůbec to tam bylo nejlepší.

0/0
26.2.2007 19:50

Vosta Jindra

Jestli chcete užít Ikarus v plné kráse

tak jeďte do Budapešti a svezte se Ikarusem - trolejbusem. Ten když si to začne smažit po jejich ulicích (horší než v Praze) sedmdesátkou, to je teprv zážitek. Člověk neví jestli to z něj dřív vytřse duši nebo ho proaští proud:-) Ale na druhou stranu měly poměrně pohodlné sedačky.

0/0
26.2.2007 13:36

Pan Navratil

Re: Jestli chcete užít Ikarus v plné kráse

No a nebo tramvaje. Jako metro a HÉV je v pohodě, ale ty šaliny se tam rozjíždijó takovó siló, že sem málem hlavó rozmlátil ty žárovičky, co tomu čučijó ze stropu.

0/0
26.2.2007 13:52

Vosta Jindra

Re: Re: Jestli chcete užít Ikarus v plné kráse

HÉV je lepší než ty panťáky u nás. Ale šaliny jsou skutečně zážitek, tam jsem zatočil kličkou a málem na mě vypadlo okno :-) Přišel jsem si tam jak ve 30. letech, ale na cestování to moc vhodné není, zejména ten jejich systém, kdy je pořád potřeba přestupovat.

0/0
26.2.2007 16:31

Pan Navratil

Nojo,

to byly časy, kdy na Kolejní lítaly ikarusy hlava nehlava...:-)

0/0
26.2.2007 11:10

rapid87

Re: Nojo,

A linkou č.74 vzhůru farinovou zatáčkou...

0/0
26.2.2007 11:52

boskooov

To byl bezvadny autobus

V zime chladil, v lete topil ;-D

0/0
26.2.2007 10:57

celtic

Re: To byl bezvadny autobus

a to vše bez klimatizace....Ti Maďaři jsou ale hlavičky...R^R^R^;-)

0/0
26.2.2007 10:59

Heralik3

Re: To byl bezvadny autobus

Ale ty strmý schůdky měly něco do sebe. Kdyz revizor nacapal cikana bez jizdenky, kriknul jen dopredu "Franto zastav a otevri trojky", a nakopl cikana do prdele. Z te vysky letel cikán opravdu excelentne a rozmázl se o chodnik. Pak stacilo kriknout "Franto, dobrý, jedem", ozval se potlesk a jelo se dál:-)

0/0
26.2.2007 11:02

iuos

hmm

;-D;-D;-D;-DR^

0/0
26.2.2007 12:02

zdeseny obcan

Re: Re: To byl bezvadny autobus

Jo, to bejvavaly casy. ;-D;-D;-DR^

0/0
26.2.2007 13:38

wildge

Hmmm

Tak s nim jsem jezdil jeste do skoly. Ale to uz je spousta let... Nejak jsem si ani nevsiml, ze ze silnic zmizel uplne.

0/0
26.2.2007 10:46

houba_

ikaurs

jeste jezdi na vylidkove lince v safari ve dvore kralove :)

nebo uz taky dojezdil?

0/0
26.2.2007 10:41

theKing

pry jezdil dobre

akorat, ze nemel normalni brzdy ale asi jenom rucni - aspon podle chovani autobusu, kdy se pri jakemkoli brzdeni zcela zablokovala vsechna kola - fakt bezpecny a hlavne ze jezdil dobre.

0/0
26.2.2007 10:15

Heralik3

Re: pry jezdil dobre

Pozor, vybočuje... :-)

0/0
26.2.2007 10:21

houba_

Re: pry jezdil dobre

to si pletes s ifou

0/0
26.2.2007 10:37

Heralik3

Re: Re: pry jezdil dobre

No, pravda je, že Ikarusu ten zadek pěkně lítal od kraje ke kraji, stačila trošinku větší rychlost a vzadu to hopsalo jak hrom:-) A nejlepší byl kolotoč uprostřed a úžasný skřípání a vrzání :-)

0/0
26.2.2007 10:42

Ventill

Re: Re: Re: pry jezdil dobre

Vzpominam si, ze jednou jsme tim strojem jeli na skolni vylet - pro dve tridy jak stvoreny :-) Vylet pres buchlovske vrchy ktery bezne trva hodinu a pul jsme zvladli za dve a pul hodiny. A ten zazitek, kdyz "jedete" (i pesky by to bylo rychlejsi) a do kopce vas predjizdi plne nalozene nakladaky, a div ne traktory, ....

0/0
26.2.2007 11:33

Heralik3

Re: Re: Re: Re: pry jezdil dobre

U nas se dva protijedouci Ikarusy tukli tema prdelema lehce o sebe a hned vysypana bocni zadni okna. Rikam, ty zadky priserne litaly po vozovce.

0/0
26.2.2007 11:36

wildge

Re: Re: Re: Re: pry jezdil dobre

Tak zrovna u Buchlovic jsem s nim kdysi jel se skolou taky. Ale jen kousek.

0/0
26.2.2007 12:09

FRMETR

Re: Re: pry jezdil dobre

Jojo, to byly čase, když jsem ještě jezdil Ifou. Ty brzdy tam sou fakt docela blbý, a když dojíždíte, a zabrzdíte ruční, tak se vám zablokují kola, ta brzdí dobře.

0/0
18.12.2007 20:29







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.