Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Co získáme, co riskujeme?

aktualizováno 
Pro: zdroj železa, zinku, vitaminu A a B12

Proti: hladina vitaminu A je příliš vysoká pro těhotné ženy, velké množství cholesterolu, nejíst více než jedenkrát v týdnu, v játrech se ukládají škodlivé chemické látky

Uzeniny

Pro: dobrý zdroj energie

Proti: obsah tuku obvykle představuje víc než 70 procent kalorického obsahu, vysoký obsah soli, velké množství přísad, konzervačních látek, dusičnany, cholesterol

Mléko

Pro: zdroj vápníku, kvalitní bílkoviny, vitaminy řady B, fosfor, zinek

Proti: plnotučné mléko má vysoký obsah tuku, podle sledování patří k nejběžnějším potravinám vyvolávajícím alergické reakce

Chléb

Pro: dobrý zdroj škrobu a bílkovin, vysoký obsah vlákniny, vitaminy skupiny B, železo, vápník, patří k těm několika málo potravinám, které neobsahují žádná aditiva

Proti: obsahuje lepek, není vhodný pro jednoho ze tří tisíc obyvatel Česka, který podle statistik trpí nesnášenlivostí vůči lepku, mouka může někdy obsahovat kadmium, m ykotoxiny (toxické látky, které vznikají z plísní) nebo stopy pesticidů

Vejce

Pro: zdroj vitaminu B, bílkovin a minerálních látek

Proti: vysoký obsah cholesterolu, častá příčina potravinové alergie; v případě, že nejsou dostatečně uvařena, hrozí onemocnění salmonelózou

Hamburger

Pro: rychlý zdroj energie

Proti: hodně tuků, přísad a konzervačních látek, mnohdy se zpracovává nekvalitní hovězí; ve spojení s hranolky je přínos tuků příliš vysoký, doporučuje se vybrat malý hamburger, odstranit majonézu a rozteklý sýr, tím se sníží příjem tuků a ušetří až 2000 kilokalorií

Ryby

Pro: jedna malá porce dodá až polovinu potřebné denní dávky bílkovin; ryby jsou zdrojem vitaminu B12 a mastných kyselin chránících před chorobami krevního oběhu a srdečními chorobami

Proti: pozor na syrové ryby - nesou riziko infekce parazity, tučné ryby se rychle kazí, lovené mořské ryby někdy obsahují rtuť, která způsobuje v silných dávkách nervové potíže, lososi v chovech jsou krmeni zvířecími moučkami, které mohou v mase zanechat stopy dioxinů a antibiotik; u rybích konzerv vědci v poslední době varují před špatnou kvalitou některých plechovek z asijských zemí

Sýry

Pro: dobrý zdroj bílkovin, bohatý na vápník, zdroj vitaminu B12

Proti: pokud výrobce nedodrží hygienu, sýry z nepasterovaného mléka (typy camembert, brie, roquefort apod.
Pro: zdroj železa, zinku, vitaminu A a B12

Proti: hladina vitaminu A je příliš vysoká pro těhotné ženy, velké množství cholesterolu, nejíst více než jedenkrát v týdnu, v játrech se ukládají škodlivé chemické látky

Uzeniny

Pro: dobrý zdroj energie

Proti: obsah tuku obvykle představuje víc než 70 procent kalorického obsahu, vysoký obsah soli, velké množství přísad, konzervačních látek, dusičnany, cholesterol

Mléko

Pro: zdroj vápníku, kvalitní bílkoviny, vitaminy řady B, fosfor, zinek

Proti: plnotučné mléko má vysoký obsah tuku, podle sledování patří k nejběžnějším potravinám vyvolávajícím alergické reakce

Chléb

Pro: dobrý zdroj škrobu a bílkovin, vysoký obsah vlákniny, vitaminy skupiny B, železo, vápník, patří k těm několika málo potravinám, které neobsahují žádná aditiva

Proti: obsahuje lepek, není vhodný pro jednoho ze tří tisíc obyvatel Česka, který podle statistik trpí nesnášenlivostí vůči lepku, mouka může někdy obsahovat kadmium, m ykotoxiny (toxické látky, které vznikají z plísní) nebo stopy pesticidů

Vejce

Pro: zdroj vitaminu B, bílkovin a minerálních látek

Proti: vysoký obsah cholesterolu, častá příčina potravinové alergie; v případě, že nejsou dostatečně uvařena, hrozí onemocnění salmonelózou

Hamburger

Pro: rychlý zdroj energie

Proti: hodně tuků, přísad a konzervačních látek, mnohdy se zpracovává nekvalitní hovězí; ve spojení s hranolky je přínos tuků příliš vysoký, doporučuje se vybrat malý hamburger, odstranit majonézu a rozteklý sýr, tím se sníží příjem tuků a ušetří až 2000 kilokalorií

Ryby

Pro: jedna malá porce dodá až polovinu potřebné denní dávky bílkovin; ryby jsou zdrojem vitaminu B12 a mastných kyselin chránících před chorobami krevního oběhu a srdečními chorobami

Proti: pozor na syrové ryby - nesou riziko infekce parazity, tučné ryby se rychle kazí, lovené mořské ryby někdy obsahují rtuť, která způsobuje v silných dávkách nervové potíže, lososi v chovech jsou krmeni zvířecími moučkami, které mohou v mase zanechat stopy dioxinů a antibiotik; u rybích konzerv vědci v poslední době varují před špatnou kvalitou některých plechovek z asijských zemí

Sýry

Pro: dobrý zdroj bílkovin, bohatý na vápník, zdroj vitaminu B12

Proti: pokud výrobce nedodrží hygienu, sýry z nepasterovaného mléka (typy camembert, brie, roquefort apod.) mohou obsahovat listerie - bakterie, které způsobují vzácnou, ale velmi nebezpečnou, někdy ismrtelnou nemoc listeriózu; těhotné ženy, starší a oslabení lidé by se měli těmto sýrům vyhnout

Zelenina

Pro: výborný zdroj vitaminů a dalších pro tělo důležitých látek

Proti: zelenina může obsahovat dusičnany z hnojiv, někdy i stopy těžkých kovů a pesticidy; nejvíc dusičnanů je v hlávkovém salátu, méně v ledovém salátu nebo čekance, více jich je v zimním období; jíst raději čerstvou zeleninu a před jídlem ji velmi pečlivě umýt; zeleninu jíst bezprostředně po uvaření, protože bakterie, které mění dusičnany na nebezpečné dusitany, se rychle množí při zchlazování, proto se také nemá nikdy ohřívat špenát

Autor:







Nejčtenější

Paris Hiltonová (Cannes, 20. května 2014)
Paris Hiltonová: Zveřejnění nahrávky sexu mi zničilo život

Dědička hotelového impéria Paris Hiltonová (36) říká, že mohla být druhou princeznou Dianou, kterou miloval celý svět.... celý článek

Heidi Janků a její manžel Ivo Pavlík
Zemřel hudebník Ivo Pavlík, manžel Heidi Janků

V sobotu zemřel hudebník Ivo Pavlík (†84), manžel zpěvačky Heidi Janků (54) a první manžel nedávno zesnulé Věry... celý článek

Jennifer Anistonová (Los Angeles, 7. prosince 2016)
Anistonová: Nechápu, proč se řeší moje bradavky, stojí mi od přírody

Když hrála Jennifer Anistonová (48) v seriálu Přátelé, snad v každé scéně jí stály bradavky. Tehdy ji podezřívali, že... celý článek

Lukáš Krpálek, jeho syn Antonín a manželka Eva (2016)
Manželé Krpálkovi: Hlavně ať druhé dítě není divočák

Je to rok, co Lukáš Krpálek (26) získal olympijské zlato. Krátce před tím se mu narodil syn Antonín, a také proto si... celý článek

Paris Jacksonová na Met Gala (New York, 1. května 2017)
Jacksonová: Jsem normální člověk s celulitidou, jizvami a kily navíc

Dcera krále popu Michaela Jacksona se stále častěji objevuje na fotografiích v předních světových módních magazínech.... celý článek

Další z rubriky

Kim Kardashianová (New York, 15. května 2017)
Kardashianová nechce náhradní matku, třetí dítě porodí sama

Profesionální celebrita Kim Kardashianová (36) najednou otočila. Zatímco v posledních měsících tvrdila, že si třetí... celý článek

Tomáš Řepka a Kateřina Kristelová
Hodně lidí by si přálo, abych se s Tomášem rozešla, míní Kristelová

Moderátorka Kateřina Kristelová (37) prý veškeré negativní reakce a názory na vztah s bývalým fotbalistou Tomášem... celý článek

Alexis Renová
Nenechte se ovlivnit okolím, říká známá blogerka, která trpěla anorexií

Instagramová hvězda a blogerka Alexis Renová (20), kterou sleduje přes deset milionů lidí, otevřeně přiznala svůj boj s... celý článek



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.