Chudý jako herec - platí to?

Chudý jako herec, říkávalo se. Platí to i dnes, ve věku filmu a televize? Herci nehladovějí, ovšem český film zatím miliony nerozdává. Nad 30 tisíc denního honoráře se ve filmu téměř nechodí. Největší hvězdy mohou žádat nad 20 tisíc, ale také jen výjimečně.

Běžný český film má rozpočet 20 milionů korun, nemůže dát 30 tisíc korun krát 30 natáčecích dní, takřka desetinu všech nákladů, jen ústřednímu páru herců.

"Rozvaha se vždy odvíjí od počtu natáčecích dnů," vysvětluje producent David Prudký. "Řekne-li si výjimečná hostující hvězda až 50 tisíc za jediný den, kdy točí, může je mít. Ale kdyby stála před kamerou deset dní, je to vyloučené."

Častěji už se objevuje systém známý ze Západu, kdy herecká opora snímku „jde na procenta“, tedy nižší honorář si vynahradí právem na podíl z tržeb. Přesto z herců milionáře nečiní. Úspěšný český film navštíví 300 tisíc diváků, což na vstupném činí asi 30 milionů korun. Polovina zůstane kinům, část druhé poloviny připadne distributorovi, producent vyplatí autorská práva a teprve o zbytek se může dělit.

Jiný příklad: herec měl ve smlouvě půl procenta z prodeje českého filmu do zahraničí od chvíle, kdy objem prodeje přesáhne určitou částku. Jenže té hranice nikdy nedosáhl...

Větší cenový průvan zřejmě nezařídí ani nástup celebrit před kameru. „Budou na tom stejně jako jiní,“ říká producent Jan Nejedlý, jenž pro snímek Experti zval na casting tváře superstar i miss.

"Je to oboustranná pomoc: jejich jména pomohou nám, my pomůžeme jim k nové šanci v jiném oboru." Takže celebrity i herce čekají obdobné peníze. Kolik? „Za den řádově tisíce, rozhodně ne desetitisíce,“ tvrdí Nejedlý.

A televize? S náporem seriálů se sice násobí herecké příležitosti, zároveň však stanice soupeří v jejich láci. Deset dílů hokejového seriálu Poslední sezona za 60 milionů korun si dovolí jen Česká televize. Jeden díl výrobně úspornějších Rodinných pout se prý vejde do osmi set tisíc korun a Nova chce točit Ulici také co možná levně. Tyhle seriály však hercům zaručují práci na dlouhý čas, byť za nižší honorář.

Podle soukromníků „kazí ceny“ právě ČT: interními tabulkovými honoráři i reprízným, které vyplácí jako jediná. Producenti znají případy, kdy v ČT neherec za dvoudenní roličku dostal 18 tisíc či začínající mimopražský herec v oblastním studiu 12 tisíc na den. Ale pak přijdou točit jinam - a žasnou.

Jaroslav Dušek a Jiří Macháček ve filmu Horem pádem.