Češi utratili za Pokémony už stamiliony

Češi utratili za Pokémony už řádově stamiliony korun. A zaplatí za tyto japonské příšerky z počítačových her firmy Nintendo ještě mnohem více. Mánie, která před sedmi měsíci ovládla děti, stále nabírá na síle. A japonský gigant živí oheň, aby nevyhasl. V těchto dnech vrhl do Evropy nové hry a s nimi i další stovku úplně nových Pokémonů.

Co dělají Pokémoni s češtinou
popis strategie ke hře s kartami

Zkuste poslat Slowpoke do vašeho odhazovacího balíku pro Super Energy Removal. Během vašeho kola zahrajte Super Energy Removal na protivníkova Pokémona, který vás nejvíce děsí. Pak použijte druhý útok, který má Slowpoke-Scavenge a projděte svůj odhazovací balík pro Super Energy Removal. Tohle dělejte pokaždé, když vás začne váš protivník jen trochu ohrožovat. Tak zbavíte svého protihráče energie a budete na koni.

(Z magazínu Legenda)

Lidé budou zase utrácet. Jen za pokémonské hry od firmy Nintendo a kapesní přístroj Gameboy, na kterém se hrají, zaplatili Češi už přes 70 milionů korun. Gameboye si totiž pořídilo na 15 tisíc lidí a 90 procent z nich si s ním koupilo i některou z her s tematikou Pokémon. Přístroj stojí kolem 3500, hra 1700 set korun.

„Zájem lidí nás příjemně překvapil. Tak příznivé výsledky jsme na zdejším trhu ani nečekali,“ řekl Josef Kantor, šéf firmy Conquest, výhradního distributora herních produktů firmy Nintendo pro Českou republiku.

Kde se najednou vzal ten úspěch, když Pokémoni existují už od poloviny devadesátých let? Hrám velmi pomohl televizní seriál, který podle nich vznikl a loni v září okouzlil i většinu dětí v Česku.

Na rozdíl od mnoha rodičů, kteří skřípou zuby a platí, jsou více než spokojeny i firmy, které na trh přišly s filmem Pokémon: First Movie, s karetní hrou, se sběratelskými kartičkami, nálepkami nebo s hračkami. Celovečerní film byl do kin uveden v březnu a za pět týdnů ho navštívilo na 60 tisíc diváků.

Za vstupenky zatím zaplatili 4,3 milionu korun. Snímek se snadno probojoval mezi deset nejsledovanějších filmů a dýchá na záda oscarovým trhákům Gladiátor a Tygr a drak. V květnu by přitom měl na plátna kin dorazit další film s Pokémony.

Také za sběratelské karty, které si děti vyměňují a hrají s nimi pokémonské souboje, lidé utrácejí miliony korun měsíčně. Potvrdil to Martin Polák, šéf firmy Blackfire Entertainment, která karty dováží. „Před Vánocemi se tržby blížily dokonce deseti milionům,“ upřesnil. Loni se něho prodalo 2,618 milionu kartiček v různých baleních, letos za první čtvrtletí jich bylo 1,7 milionu.

Dalším trhákem jsou hračky se logem Pokémonů. Ty oficiálně licencované a dražší vyrábí firma Hasbro, existuje však i řada levných padělků prodávaných na tržištích. „Trh se už částečně zasytil a trochu poklesl,“ ohodnotil poslední vývoj Petr Nedoma z firmy Picollo, která je výhradním dovozcem Hasbra. „

Loni od podzimu jsme prodali celkem 70 tisíc hraček s pokémonskou tematikou, tedy plyšových a elektronických hraček. Letos za první kvartál je jich asi 20 tisíc,“ zhodnotil.

Před Vánocemi se prodávaly spíše dražší věci, nyní je poptávka po levnějších.
Tržby za Pokémony firma Picollo neupřesnila. Při hrubém odhadu průměrné ceny jedné hračky mezi 300 a 500 korunami se však dostaneme k orientační sumě 30-50 milionů korun.

„Kolik je na trhu hraček z nelegálních dovozů, odhadnout neumím. Myslím, že jich ale bude výrazně víc než toho, co prodáme my,“ uvedl Nedoma a posteskl si, že Pokémon je pro dovozce mnohem menší blaho, než se všeobecně soudí. „Nelegální trh drží naše marže dole,“ vysvětlil.

Z každého prodaného předmětu, pokud to není pirátská kopie, má samozřejmě příjem firma Nintendo, která licenci na Pokémony poskytuje. I proto uvedla tento čtvrtek do evropských obchodů nové hry Pokémon Gold a Silver.

Díky nim totiž k nynějším sto padesáti přibude další stovka nových Pokémonů.
To, že brzy zareagují výrobci a prodejci sběratelských karet, samolepek, hraček a dalších výrobků s pokémonskou tematikou, je více než jisté. Tornádo vysávající peníze se tak roztočí s novu silou.

Podle odhadů lidí, kteří dění na světové herní scéně pozorně sledují, neochabne zájem veřejnosti v České republice dříve než za dva roky.