Byly čarodějnice oběťmi sexuálně frustrovaných kněží?

Odedávna v našich krajích fungovaly vědmy či "čarovnice", většinou ženy, jejichž znalosti bylin či přírodních jevů připadaly okolí výjimečné. Na vědmy dobré či zlé se dělily podle skutků. Teprve křesťanství definovalo pojem čarodějnice a zahájilo čarodějnický holocaust, za který se omluvil teprve současný papež Jan Pavel II.

 "Jako pozůstatek matriarchátu byly ctěny moudré ženy - čarodějnice, které se vyznaly v léčivých vlastnostech bylin a jiných prostředků a které konaly též dobro," uvádí v Lexikonu magie český psycholog prof. Milan Nakonečný. Tyto vědmy bývaly navíc kněžkami, v našich krajích povětšinou měsíčních kultů. Germánské a hlavně severské kulty jejich působnost nijak nevymezovaly.

Zejména venkov, který se ze své podstaty blízké přírodě nemohl odříci starých zvyků, se ale stal trnem v oku křesťanským kněžím. Zvláště kult Velké Matky se jim zdál hrozbou a překážkou na cestě k absolutní christianizaci (pokřesťanštění) obyvatelstva. Po úspěšně zničených templářích a stanovení definice podoby ďábla se tak na "pořad jednání" dostaly čarodějnice, jejichž stíhání se pro budoucí generace stalo symbolem nenávistného pronásledování nevinných a tmářství katolické církve.

Základem pro stíhání čarodějnic se stala bula Summis desiderantes affectibus (S palčivou lítostí) papeže Innocenta VIII. z roku 1484, která říká, kdo je vlastně čarodějnice. Tato bula se původně vztahovala na situaci v horním Německu, rychle se ale rozšířila po celé Evropě i za oceán. Stejně jako ďábla, tak i čarodějnici pojmenovala poprvé právě křesťanská církev. Ostatně, čarodějnice přece konala zlo vždy pod vedením ďábla.

O tři roky později vydali dominikánští mniši H. Institoris a J. Sprenger roku 1487 světově neblaze proslulou knihu Malleus maleficarum (Kladivo na čarodějnice). I když byly čarodějnice výrazněji pronásledované už po "lítostivé" bule, teprve tento "manuál" dovedl inkviziční praktiky až k "ohnivé dokonalosti".

Český psycholog prof. Milan Nakonečný rovněž uvádí, že "někteří psychoanalytikové vykládají hon na čarodějnice jako neurotickou reakci sexuálně frustrovaných kněží , resp. jako agresi na tuto frustraci proti ženě, ztělesňující ďábelství sexu". Oba produkty svých mocenských vášní - ďábla i čarodějnice - terminologicky vypodobnila katolická církev, aby pak upevnila svou moc způsobem, který je zcela v rozporu s tím, co hlásal Ježíš z Nazareta. Desítky tisíc lidských životů byly zmařeny.

Valpuržina noc - noc čarodějnic - patří do germánské středověké tradice. Noční čas z 30. dubna na 1. května patří svaté Valpurgii, bojovnici proti temným silám. Jako většina křesťanských svátků jde i v tomto případě o christianizovanou (pokřesťanštěnou) pohanskou tradicí konce temnoty a počátku nového ohně života, zvaného Beltain.