Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Bulvární deník: Super opatrované tajemství

  11:10aktualizováno  11:10
Jen hodiny dělí od startu nové noviny, které - soudě dle reklamního sloganu - "vám chybějí". To, co však zatím chybí nejvíc, jsou podrobné informace o nich. Deník Super mají být bulvární noviny, spekuluje se o vazbách na Novu a ODS. Pokud se o novém deníku zatím mluvilo, vždy hlavně kvůli lidem, kteří ho tvoří. Společnost EPIC (vlastní vydavatelskou firmu e-Media) šéfuje Vladimír Motlík, který před listopadem sbíral zkušenosti v Kanadě a dnes je jedním z nejvlivnějších podnikatelů a nejbližších přátel předsedy ODS Václava Klause.

O tom, proč se EPIC, rakouská investiční společnost (do této doby měla jiné zájmy), vrhla na český mediální trh, znovu nechce nikdo příliš mluvit. Mluvčí e-Media Tereza Klapalová tvrdí, že společnost objevila "příležitost na zdejším trhu s tištěnou reklamou". Podle poradce firmy Michala Voráčka by mohlo jít o "snahu získat silné mezinárodní mediální portfolio".

Právě Voráček je dalším z lidí, kteří přitahují pozornost. V rozhovoru pro časopis Marketing a Media sice tvrdí, že na novinách nemá přímý finanční podíl, připouští však, že má s vydavatelem poradenskou smlouvu. Voráček byl v minulosti spojen s Investiční a Poštovní bankou. Podle deníku Slovo je spolužákem šéfa banky Libora Procházky a má "silné vazby na televizi Nova a jejího generálního ředitele Vladimíra Železného".

Časopis Respekt s odvoláním na Voráčkovy spolupracovníky tvrdí, že právě on byl "mozkem propojování konkurenční Novy s Primou". TV Nova má být pro nový deník důležitým partnerem. Vedle billboardů je zaváděcí reklama novin nejvíc vidět právě v této televizi. O přímé spojení však podle firem nejde. "Pokud se dohodneme, budeme si kupovat jisté informace a materiály, na které má TV Nova copyright," prohlásil Voráček.

Ten je mimo jiné ve statutárních orgánech České produkční 2000, která zajišťuje Nově vysílání. Šéf České produkční Jiří Šmejc nicméně popírá, že by firma prostřednictvím deníku Super vydávala vlastně "svoje" noviny. "Jsme producentská, nikoli vydavatelská společnost. Vydávání novin je velmi nákladná záležitost a je otázkou, zda je vůbec na novinovém trhu prostor pro nový deník," řekl Šmejc letos na jaře.

VÝROBNÍ TAJNOSTI

Projekt novin se velmi blíží plánům na rozjezd podobně laděného Denního kurýru, které se objevily před rokem. I tento list, vznikající na "troskách občanskodemokratického Telegrafu, byl spojován s ODS a firmami kolem Novy. Budoucí vydavatele zastupovali lidé kolem IPB a společnosti Beseda Holding (v níž působí Voráček), projekt byl však na poslední chvíli zastaven.

Mluvčí e-Media Tereza Klapalová nicméně zprávy o napojení deníku na vlivné mediální podnikatele či politické strany považuje za nepravdivé spekulace. "Nemyslíme si, že by poškodily náš mediální obraz či znevěrohodnily zpravodajství deníku," říká. Super má být něčím mezi bulvárem anglických novin The Sun a zpravodajstvím tradičních evropských novin. Původní startovní náklad 175 tisíc výtisků se prý na poslední chvíli téměř zdvojnásobil. "Na základě odezvy reklamní kampaně a požadavků distributorů musíme náklad upravovat. Současný startovací náklad přesáhne 300 tisíc," tvrdí Klapalová. Nad touto hranicí se drží z českých novin pouze MF DNES a Blesk.

Jak konkrétně ze dne na den proniknout do společnosti největších novin v zemi, nechtějí majitelé do poslední chvíle prozradit. V prvních měsících odpovídali šéfové společnosti jednohlasným: "Děkujeme za zájem, ale bavit se nebudeme." Týden před rozjezdem byla "odtajněna" rámcová grafická podoba a především suma, která má padnout na reklamní kampaň: 100 milionů korun.

"Náš produkt bude nákladově i obsahově velmi přitažlivý," říká Klapalová. Co si pod tím představit? "Každá strana by měla mít vlastní grafickou podobu. Závislou na tématu, ale i na tom, jak budou vypadat stránky okolo. Když to bude o nebi, budou ze stránky zářit hvězdy. Mělo by to být stále jinak - v podstatě bude každou stranu připravovat grafik," vysvětluje zaměstnanec, který nechce být jmenován. "Utajování" novin je podle něho součástí vydavatelské strategie.

"Firma se domnívá, že téměř vše je výrobním tajemstvím. Tají se pochopitelně témata, ale i věci, které by se myslím tajit nemusely. Třeba kdo k nám bude psát," tvrdí. Do poslední chvíle vydavatelé mlčeli i o startovním datu. Ve chvíli, kdy už byl vytištěný první čtvrteční magazín pro tento týden, byla Tereza Klapalová tajemná. "Budeme startovat poslední dubnový týden. Na této informaci se nic nezměnilo," řekla v pátek.

VIZE ÚSPĚCHU

Super chce podle šéfredaktora Petra Štěpánka stavět na investigativních materiálech. Podle agentury ČTK prohlásil, že vedení deníku vybudovalo nejsilnější investigativní oddělení v českém tisku. "To je relativní. Záleží na tom, zda za investigaci považujete politické kauzy jako Olovo nebo financování ODS, anebo senzační objevy ze společenského života. Pokud tam počítáte především senzace, pak je naše investigativní oddělení opravdu silné," říká pracovník vydavatelství.

Vydavatel věří v masový úspěch. Experti přiznávají, že jako bulvární deník by si Super místo na trhu mohl najít. "Ta finanční podpora je obrovská. Komu přeberou nejvíc čtenářů? Zřejmě Blesku," soudí Martin Mlýnek z mediální agentury Carat. Velkou šanci na úspěch vidí i šéfredaktor Marketing a Media Dan Köppl: "Je to velmi ambiciózní projekt. Měl by se prosadit." Jiní jsou zatím opatrnější. Publicista Jaroslav Jírů v deníku Slovo napsal, že aktivity e-Media připomínají neúspěšný pokus francouzských kapitálových skupin, které chtěly založením listu Temps de Paris v roce 1956 "potopit" proslulý Le Monde: "Je totiž také založena na představě, že k vydávání novin stačí v první řadě dost peněz."

Odborníci upozorňují, že aby se náklad podařilo rychle dostat do statisíců, bude klíčová distribuce. "Víc než 70 procent trhu ovládají největší deníkáři. Bude zajímavé sledovat, jak si s tímto problémem e-Media poradí," upozornil Jaroslav Kovařík v časopise Strategie.

Autor:



Nejčtenější

Marta Jandová si roli matky užívá. Práce má na nějakou dobu stopku.
Marta Jandová o dalším dítěti: Nejsem nejmladší a vím, jak to je

Zpěvačka Marta Jandová (43) prozradila, že by si dovedla představit vetší rodinu. S manželem Miroslavem Vernerem (39)...

Paris Hiltonová (Cannes, 20. května 2014)
Paris Hiltonová: Zveřejnění nahrávky sexu mi zničilo život

Dědička hotelového impéria Paris Hiltonová (36) říká, že mohla být druhou princeznou Dianou, kterou miloval celý svět....

Jennifer Anistonová (Los Angeles, 7. prosince 2016)
Anistonová: Nechápu, proč se řeší moje bradavky, stojí mi od přírody

Když hrála Jennifer Anistonová (48) v seriálu Přátelé, snad v každé scéně jí stály bradavky. Tehdy ji podezřívali, že...

Lukáš Krpálek, jeho syn Antonín a manželka Eva (2016)
Manželé Krpálkovi: Hlavně ať druhé dítě není divočák

Je to rok, co Lukáš Krpálek (26) získal olympijské zlato. Krátce před tím se mu narodil syn Antonín, a také proto si...

Dominika Mesarošová
Mužům se líbí má madla lásky, nikdo si nestěžoval, říká Mesarošová

Modelka Dominika Mesárošová (31) je sice se svým vzhledem spokojená, přesto občas ráda něco doladí. Zákroky však prý...

Další z rubriky

Katie Holmesová (12. února 2014)
Z puberty dcery nemám strach, jsem v pohodě, říká Katie Holmesová

Herečka Katie Holmesová (38) má výchovu dcery Suri (11) výhradně na svých bedrech. Tatínek Tom Cruise se o dívku příliš...

Těhotná princezna Diana a princ William na archivním snímku
Princ William: Jsem hrdý na to, že se má matka nebála mluvit o bulimii

Princ William (35) otevřeně mluví o problémech, které se vyskytly v královské rodině. A je pyšný na to, že stejná byla...

Donald Trump, jeho manželka Melania a syn Barron po vystoupení z letadla Air...
Clintonová se opět zastala mladého Trumpa, kritizovali jeho oblečení

Chelsea Clintonová (37) ví, jaké to je být coby dítě amerického prezidenta pod drobnohledem médií. Nyní se zastala...

Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám
Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám

Jak se jiné ženy postavily k nevěře a co jim pomohlo.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.