Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Chybí dotace na autobusy, staré Karosy budou jezdit dál

  1:07
Vláda letos kvůli krizi výrazně seškrtala státní dotace, které měly dopravcům přispět na nákup nových autobusů. Staré hranaté autobusy Karosa, které se začaly vyrábět bezmála před třiceti lety, tak z českých silnic nejspíš hned tak nezmizí. Po silnici jich jezdí a ještě léta jezdit budou tisíce.

O nových autobusech si dopravci budou moci nechat leda zdát. Chybí na ně peníze. | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Státní dotace vláda letos kvůli krizi seškrtala téměř na polovinu. Místo 370 milionů dala dopravcům jen 200 milionů. A přesně o stejný poměr se v Česku propadl prodej nových autobusů. Zatímco loni v prvním půlroce začalo u dopravních společností sloužit asi 530 autobusů, letos to bylo 291.

 "Je tam přesná přímá úměra. Dotace se zkrátily na polovinu, dopravci o polovinu méně kupují," konstatoval Jindřich Chudý, obchodní ředitel jednoho z českých výrobců autobusů, SOR Libchavy.

Většinu dotací přitom čerpaly firmy, se kterými jezdí denně statisíce Čechů do práce – tedy ty, které provozují pravidelné linky dotované většinou krajskými úřady. Na jeden autobus dostaly až milionovou slevu a počítaly s ní i na letošek.

Dotaci zavedli politici už před před lety a měla dopravce motivovat právě k rychlejší výměně autobusů. Efekt měla jen částečný, průměrné stáří autobusů v zemi spíš stagnuje kolem hodnoty 14,5 roku. Jenže dopravci si na pravidelný příspěvek zvykli, a když ho nyní nedostávají, ruší i plánované nákupy.

"Původně jsme měli koupit tři autobusy. Podzimní nákup třetího kusu jsme už zrušili, a kdyby to šlo, nekoupili bychom ani ten druhý, který teď budeme přebírat," popsal Miloslav Kliment, jednatel Bítešské dopravní společnosti.

Staré autobusy budou muset stačit

Totéž tvrdí například Zdeňka Procházková z jedné z největších českých dopravních společností, ICOM Transport. "Dostali jsme letos snížené dotace o padesát procent, což má pro společnost dopad v oblasti investic. Tento výpadek v našem případě činí celkem 11,5 milionu korun za rok a budeme ho muset pokrýt z vlastních zdrojů," konstatovala.

Pokud by se dotace vyplácet přestaly nebo se nezvyšovaly, budou podle Klimenta muset dopravci "ojíždět" staré autobusy mnohem déle.
Bítešská společnost je obměňuje přibližně po osmi letech, ICOM Transport má momentálně autobusy staré dokonce průměrně jen něco přes tři roky.

Teoreticky tedy zrušení dotací ničemu nevadí, životnost autobusů je totiž mnohem vyšší a měly by bez větších problémů odsloužit 15 let. Jenže jejich majitelé, kteří nejezdí na pravidelných linkách dotovaných krajskými úřady nebo městy, ale najímají si je například školy na cestu na výlety, si často kupují právě vyřazené vozy větších dopravců.

Stejně postupují například menší sportovní kluby, které autobus potřebují. Ti všichni teď mohou mít s obměnou vozů problém. Kromě vývozu do východní Evropy totiž ojeté autobusy končí právě u těchto organizací.

"Současná situace může znamenat, že budou stávající autobusy vyjíždět až do úplného konce. Prostě dokud se nerozpadne, tak ho budou udržovat v provozu," upozorňuje tajemník sdružení dovozců automobilů Pavel Tunkl.

Karosy přesluhují

Tato varianta přitom reálně hrozí. Meziresortní komise už sice má částku na příští rok na dotace naplánovanou, ale zatím ji nechce sdělit.

 "Ministerstvo financí by nám mělo definitivní návrh předat do konce měsíce, rozhodovat stejně bude až parlament," vysvětlil Jakub Ptačinský z tiskového oddělení ministerstva.

Podle informací MF DNES se dotace smrsknou zřejmě ještě víc než letos. V provozu by pak zřejmě zůstaly i staré karosy z osmdesátých let, jejichž životnost je už opravdu u konce. Českým dopravcům s těmito vozy se už například několikrát stalo, že jim v Německu policie zakázala kvůli technickému stavu další jízdu.

Hraniční věk autobusů, kdy jsou ještě vhodné a bezpečné pro pravidelný provoz, leží podle dopravců mezi patnácti a dvaceti lety věku.
Do výslužby už by tedy nyní měly jít i ty nejnovější "hranaté karosy", které mají levní dopravci rádi.

"Na karose se dá polovina věcí opravit svépomocí a není problém sehnat starší a levné náhradní díly nebo rovnou celý autobus jako jejich zdroj," připustil jeden z dopravců na Olomoucku, který služeb vozu z první poloviny devadesátých let stále využívá. Jméno si nepřeje zveřejnit.

Ostatně poslední "kulatá" Karosa Š11, předchůdce současného nejrozšířenějšího modelu, na pravidelných linkách dosloužila 13 let po skončení výroby. Její nástupce, který po České republice stále jezdí v tisících exemplářů, toto "výročí" absolvoval loni.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...